Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföring 2010-01-24 12:13
Har några fundering gällande bokföring.

Har en enskild firma som startades april -09 och överskottet sattes då till 0 kr , eftersom vi ej visste vad resultatet skulle kunna bli. Har under året satt undan pengar till skatt och egenavgifter.

Alla pengar som kommit in har gått direkt in på mitt bankgirokonto, som jag haft sen tidigare, och sedan automatiskt överförts till mitt privatkonto.



Undrar nu om jag skulle bokfört alla uttag från privatkontot?
 Skrivet av:  Nicklas IP: 90.230.120.237



Svar: bokföring 2010-01-24 13:55
Alla transaktioner som rör firman skall bokföras. Dina egna privata transaktioner skall ej bokföras.

Det kan rekommenderas att Du skaffar ett bankkonto som Du sedan uteslutande använder för firman. Gör Du inte detta kommer Din bokföring förr eller senare att bli en riktig soppa.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.152



Svar: bokföring 2010-01-24 14:14
mitt störtsa problem just nu är ju att jag inte fattat man ska bokföra egna uttag. har alltid trott att det som var överskottet blir ju min lön och sen är det klart. Trodde itne det var skillnad på privata och företagspengar i en enskild firma.
 Skrivet av:  Nicklas IP: 90.230.120.237



Svar: bokföring 2010-01-24 15:39
Överskottet på en enskild firma är dina egna pengar, men....
det är bara prylar som köps på grund av firmabehov som du får göra avdrag för., det är bara för firmaköp och firmaförsäljning som du får dribbla med moms, det är bara intäkter som har att göra med firman som du skall räkna till firmaintäkterna och som du då skall betala skatt på.

Att blanda privatliv och firmaliv på samma konto ställer till ett -jämra- strul! Antag att du sålt din högst privata bil, skall du då behöva skatta för de pengar du då får in?

Nä-du! Skaffa ett firmakonto och se till att ha vattentäta skott mellan ditt privatliv och de inkomster och utgifter som är knutna till firman. Dörröppningen mellan privatlivet och firman utgörs av "eget uttag" och "egen insättning.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: bokföring 2010-01-24 15:59
Kan tillägga:
Överskottet är dina egna pengar, men kom ihåg att de pengarna skall räcka både för din egen skatt och ditt bröd för dagen.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: bokföring 2010-01-24 17:11
Tack för svaren
Koll på skatten och moms osv är inget problem, visste bara inte att man måste bokföra sin privatekonomi. Vilket jag tycker det blir, men förstår precis hur ni menar.
 Skrivet av:  Nicklas IP: 90.230.120.237



Svar: bokföring 2010-01-24 17:32
Du gör säkert rätt på sätt och vis, men det blir besvärligt för dig i det långa loppet, för att nu inte tala om hur bökigt det skulle bli vid en eventuell skatterevision. Bokföringslagen är tydlig med att bokföringen skall vara lättolkad (det som kallas "god redovisningssed") och där hör inte blandade konton hemma!

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 8 =