Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Demo - bara demo? 2010-01-22 18:33
Är på jakt efter ett bokföringsprogram. Har hittills testat BL Start och Visma enskild firma och hade i princip fastnat för det förstnämnda när jag fick höra om UNI BAS. Så jag laddade ner det.

Men....det går ju inte att göra något. Hur lägger jag upp ett nytt företag (i mitt fall en bostadsrättsförening)? Jag har inget intresse av en demonstration om hur man bokför i ett övningsföretag.

Kanske står det något under "help", tänker jag. Klickar där. Och allt står på....franska (?). Hjälpen verkar också handla om något helt annat än om programmet (TCP/P, POP3-mail etc.)

I videon på hemsidan sägs märkligt nog ingenting om hur man lägger upp ett nytt företag. Och det blir näst intill skrattretande när man på slutet påpekar vikten av att minsann testa ett program innan man köper det....

Programmet jag laddat ner heter UNI_BASset.exe. Är det korrekt?
 Skrivet av:  Hallmat IP: 212.112.39.195



Svar: Demo - bara demo? 2010-01-22 20:32
Hej!

> Men....det går ju inte att göra något.
Demo-programmet, är som rubricerat, ett demo-program!
Du kan göra bokföring i ett fingerat företag för att testa alla funktioner.
Detta förfarande är fullt tillräckligt för alla seriösa testare, för att kunna göra en god utvärdering av programmet.

> Kanske står det något under "help"...
Den hjälpfunktion du verkar ha frammanat gäller troligen 4D-databasmotorn och är inte något som vi vanliga UniBas-användare brukar använda eller har anledning att använda.
Hjälp finns dels lite grann i den nedladdade programvaran och dels via UniCells hemsida.
Om du tittar efter lite noggrannare i programpaketets mapp ser du att där finns en
fil döpt till "Bokföringskurs". Läs genom den! På UniCells hemsida finns en hel del videoinstruktioner som du verkar ha studerat. Titta genom dem en gång till, och använd demo-företaget för att testa hur funktionerna passar för din del.

> ...Programmet jag laddat ner heter...
Om du laddat ned programmet via UniCells hemsida så har du säkerligen fått rätt programpaket.
Uppenbarligen har du kunnat köra igång programmet, med tanke på de undringar du har.

> ...det blir näst intill skrattretande...
Skrattretande är det inte, att man skall testa bokföringsprogram innan köp. Den möjligheten får du genom att testa bokföring i demo-företaget.

Behöver du verkligen ha tillgång till ett helt "eget" företag för att kunna förstå programmets funktioner så är jag rädd för att du också behöver en hel del annat stöd i ditt bokförande....

Oavsett detta, så anser jag för min del att UniBas faktiskt är det mest lättbegripliga bokförings-, artikelregister, faktureringsprogrammet på den svenska marknaden.

Ge dig själv och UniBas tid för en seriöst utvärdering under något kvällspass, så skall du se att du nog kommer överens med programmet!

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare, mycket nöjd...!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Demo - bara demo? 2010-01-23 12:18
Nå, jag jämför ju givetvis med de två andra programmen jag testar där man kunnat ladda ner det "riktiga" programmet med en gång och bokföra det som är aktuellt för ens egen verksamhet. Det är i alla fall så JAG vill testa ett program.

Och det som finns under "hjälp", oavsett vad hjälpen än handlar om, ska givetvis vara på svenska.

Nej, det blir nog BL Start för vår förening, där jag nu lagt in hela vår egen bokföring för förra året.
 Skrivet av:  Hallmat IP: 212.112.39.195



Svar: Demo - bara demo? 2010-01-23 12:34
Björn Lunden AB har mycket som är bra! Bl.a. köpte jag några riktigt bra nybörjarböcker därifrån för en del år sedan.

BL A Start är mer renodlat som bokföringsprogram och innehåller tyvärr inte kund- eller artikelregister eller faktureringsfunktioner, något som ingår i UniBas standardutförande. De funktionerna är måhända inte viktiga för dig, och i så fall kanske BL A Start är "mer rätt" för dig.

Lycka till!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Demo - bara demo? 2010-01-23 14:46
Nej du kan inte jämföra BL A Start med UniBas eftersom UniBas har så mycket mer moduler med sådant som man får betala extra för hos BL. Men givetvis ska man arbeta med det program som man trivs med.

När du pratar om "bostadsrättsförening", har jag en känsla av att du också skulle behöva tillägsmodulen "Avtalsfakturering" som i UniBas kostar några hundralappar. Vad BL tar för detta vet jag inte.

Jag håller med Lars, att det verkar underligt om man inte kan testa ett bokföringsprogram utan att det egna företaget/bostadsrättsföreningens namn måste läggas in. Det förefaller för mig helt obegripligt. Men som sagt du väljer själv vad du vill ha.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.157




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =