Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kundfaktura inkl. moms 2010-01-21 11:09
Jag säljer böcker till slutkonsument och anger alltid mina priser inkl moms. Jag kan dock inte fakturera detta utan bara beloppet exkl moms. Eftersom bokmomsen är 6% blir det ofta mycket udda siffror.
Jag tycker detta är en brist hos Uni_Bas. Hos kundtjänst får jag beskedet att det finns en tilläggsmodul som löser det, men jag menar att denna basala funktion borde finnas i grundmodulen.
Mvh Anders G
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: Kundfaktura inkl. moms 2010-01-21 12:36
Hej Anders
Jag förstår att du tycker att detta borde ingå utan tilläggsmoduler. Den som har en butik tycker förstås att kassafunktion skall ingå och den som har ett lager tycker att lagerredovisning skall ingå. Det svåra för oss är att göra en avvägning - om för mycket ingår, då blir programmet svårhanterat och om för lite ingår då får vi förstås synpunkter på det.

Vi har gjort en avvägning och kommit fram till UNI_BAS så som det är och sedan finns våra tilläggsmoduler som vi då prissatt på ett sätt som ska vara smakligt. Modulen sopm Du talar om heter Multipla prislistor och kostar 400:- kr (engångsavgift)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.182.100



Svar: Kundfaktura inkl. moms 2010-01-21 15:34
Det är väl helt OK att köpa till en modul, men modulen multipla prislistor löser inte problemet när man har artiklar med olika moms.
Enligt videon till modulen så skapar man en prislista inklusive moms. Då får alla artiklar samma moms, tex 25 %.
Bokhandeln säljer en bok samt en penna och en presentförpackning med marmelad.
Här blir det plötsligt 3 olika momssatser, 25,12 och 6%.
Jag har inte hittat något bra sätt att lösa detta med modulen "multipla prislistor".
Jag har kanske inte fattat videon riktigt.
Det bör på fakturan framgå vilka procentsatser som använts och summorna för respektive.
Jag betalar gärna vad en sådan modul kan kosta men det vill till att den gör jobbet.
 Skrivet av:  Olle IP: 95.155.236.53



Svar: Kundfaktura inkl. moms 2010-01-21 19:37
Du kan mycket väl använda modulen multipla prislistor.
Du kan med modulen skapa många olika prislistor. Vissa av dessa kan vara inklusive moms och andra kan vara exklusive moms. Det finns ingenting som säger att en viss prislista bara får bestå av artiklar med en och samma momssats. Du anger ett pris i en "inklusivemomsprislista" och det priset är sedan inklusive den momssats som gäller för den prissatta artikeln.
Ett pris på 1,25 ger 0,25 kr (20%) i moms om artikeln har 25 % i moms.
Ett pris på 1,25 ger 0,11 kr (10,71%) i moms om artikeln har 12 % i moms.
Ett pris på 1,25 ger 0,07 kr (5,66%) i moms om artikeln har 6 % i moms.
Momssatserna ovan är s.k. marginalprocentsatser men det är alltså dessa som gäller i detta sammanhang.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.251




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 1 =