Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur bokföra reseräkning? 2010-01-19 10:05
Hej!
Efter en resa till en kurs blev jag uppmanad att skicka reseräkning på utläggen för själva resan. Eftersom jag inte såg det som något att fakturera så skrev jag en vanligt worddokument med uppgifter och konton. Biljetterna hade jag ju redan bokfört som utgifter. Nu har jag fått betalt för utläggen. Men hur ska jag göra nu? Bokföra insättningen som intäkter utan faktura? Jag har ju själva reseräkningen som underlag, fast den finns inte med i bokföringen sedan tidigare. Eller borde jag ha faktuerat från början i stället för att skicka reseräkning? Har försökt hitta svar på nätet men blir inte klokare för det. Jag bokför enligt faktureringsmetoden.
Tacksam för hjälp!
 Skrivet av:  Tulippa IP: 81.234.74.9



Svar: Hur bokföra reseräkning? 2010-01-19 14:55
Du har alltså åkt på kurs för din firmas räkning, och någon betalar då alla utlägg? Reseräkning är någonting man ofta skriver som privatperson och lämnar in till företaget eller vem som nu ska betala kalaset.

Min åsikt är att du borde ha fakturerat allt från början, men nu är det som det är. De pengar du fått för utläggen blir debet på det konto där inbetalning skett. Kredit blir samma konto som du tidigare bokat debet som motkonto till din utgift med biljetterna, då borde allt jämna ut sig och förhoppningsvis blir även momsen rätt bokförd.

Har företaget skickat dig på kurs, så får du givetvis göra avdrag för andra merkostnader som hotell, mat etc. (alltså ditt företag betalar dina ev.utlägg)
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.26.177



Svar: Hur bokföra reseräkning? 2010-01-20 18:59
Tack! Ja, det här med "reseräkning" strulade till allt... Tar till mig av ditt svar.
 Skrivet av:  Tulippa IP: 81.234.74.9




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =