Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Boka kostnader som är fakturerade till mig privat 2010-01-15 17:22
Hej,
Har i dagarna dragit igång mitt AB och efter lång utvärdering köpt Uni-BAS. Bl.a. pga detta fina forum! Väntar nu på licensnummer så jag kan sparka igång programmet

Ska nu köpa in bl.a. mobiltelefon. Visar sig att det blir väsentligt mycket billigare att teckna ett privat abonnemang inkl telefon, än att göra detsamma i företagsform.

Det innebär att fakturan ställs till mig ( månadsavgift). Kan jag nu ändå ta upp kostnaden i företaget eftersom det är avsikten att ha den till 100 % i företaget? Hur gör jag i så fall?

Tacksam från tips från er erfarna! Särkilt nu i början känns det surt att betala nästan dubbelt för samma sak.
 Skrivet av:  Arne IP: 195.216.52.232



Svar: Boka kostnader som är fakturerade till mig privat 2010-01-15 19:01
Svar nej.
Hade det gått hade det nog inte funnits några företagsabonnemang.
(Även om telebolagen påstår att det är bättre service som motiverar högre pris).
Fakturar som företaget skall betala måste vara ställda till företaget.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Boka kostnader som är fakturerade till mig privat 2010-01-15 22:14
Har du möjlighet att göra tvärtom... ?
Skippa den privata mobilen och använd firmamobilen privat!

Så här säger skatteverket i ett pressmeddelande 2009-02-12

"En anställd som ringer privatsamtal med sin tjänstemobil ska inte förmånsbeskattas för sina privata samtal. Detta förutsatt att arbetsgivaren tecknat abonnemang med fast avgift utan särskild samtalsdebitering
Det är innebörden av ett beslut som Skatteverket fattat i dagarna."

Texten fortsätter:

"- Det blir allt vanligare på arbetsplatserna att ersätta fasta telefoner med mobiltelefoner. Samtidigt har utvecklingen gått mot abonnemang med fast avgift utan särskild samtalsdebitering. En anställd kan alltså inom rimliga gränser ringa fritt utan att det uppstår någon merkostnad för arbetsgivaren vid eventuella privatsamtal, säger Birgitta von Euler, rättslig expert vid Skatteverkets huvudkontor, i en kommentar till beslutet."


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Boka kostnader som är fakturerade till mig privat 2010-01-16 12:06
Ja här har man en fördel med ett AB. Åk och köp en mobil för bolaget och ta ett s.k. fast rate abonnemang (kostar ca 399 kr/mån + moms) ring hur mycket du vill och bolaget betalar, dessutom lyfter bolaget moms på rubbet. Kan inte bli billigare! Jämför med privatabonnemang och betala med skattade pengar inkl.moms.

Blanda aldrig ihop privata utgifter med bolagets. Tänk hela tiden att bolaget är en egen person med inkomster och utgifter, men du äger och styr denna person.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.141



Svar: Boka kostnader som är fakturerade till mig privat 2010-01-16 14:08
Observera att det här gäller anställda (d.v.s. om de har behov av telefon). Man kan alltså inte fixa telefon till kreti och pleti via bolaget.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Boka kostnader som är fakturerade till mig privat 2010-01-17 19:43
Tack alla för era sakliga och snabba svar!

Förstår innerst inne vad som gäller, vara bara lite snål. Ändå intressant att Telia tar 159.- för privat och 399.- för företag för samma sak...men visst före och efter skatt gör ju en viss skillnad!

Mvh Arne
 Skrivet av:  Arne IP: 195.216.52.232




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 5 =