Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Avskrivning 2010-01-15 09:14
Hej,
Jag köpte en dator i höstas (räntefri avbetalning) och fick rådet av "Tore" att bokföra den som förbrukningsinventarie. Debet 5410, och momsen på konto 2641. Kredit hela beloppet på konto 2890, skuldkonto eftersom det är ett räntefritt köp.

Ska jag göra avskrivning på datorn nu? Eller ska jag inte göra avskrivning eftersom det är en förbrukningsinventarie. Jag blir inte klok på detta!

Hälsningar
Karin
 Skrivet av:  Karin IP: 81.235.205.62



Svar: Avskrivning 2010-01-15 12:22
Vad menar du med avskrivning? Du har ju bokfört hela datorn som en utgift. Däremot bör den stå med i inventarieförteckningen till inköpspris. Denna summa kan du skriva ner varje år med en tredjedel och därefter kommer datorn att stå i noll och är förmodligen skrotad.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.89



Svar: Avskrivning 2010-01-15 12:22
Nej, inget bekymmer med avskrivning alls. Hela beloppet "skrivs av" direkt (precis som när du köper pennor, block, toapapper, kaffe och allt vad det nu kan vara...)
Med det höjda beloppet (>20 000 kr) torde de flesta slippa inventarierförteckning/avskrivningar framöver.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Avskrivning 2010-01-15 12:29
Nu blev det nog förvillande ändå, Åke och jag svarar lite olika.
Jag avser i första hand den skattemässiga avskrivningen, Åke den redovisningsmässiga.
Det beror lite på bolagsform huruvida du behöver bekymra dig om den redovisningsmässiga
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Avskrivning 2010-01-15 14:27
Hej,
Vi har handelsbolag. Eftersom vi inte startade förrän 24/9 och inte ska deklarera förrän efter 2010 så kanske jag inte ska göra något alls nu. Eller?
 Skrivet av:  Karin IP: 81.235.205.62



Svar: Avskrivning 2010-01-15 15:57
Du behöver inte göra något alls varken nu eller senare.
Förbrukningsinventarier (inköpsvärde ex moms på drygt 20 000) är skattemässigt helt avdragsgilla direkt och brukar normalt sett inte heller tas med i anläggnings-/inventarieregistret.
(Är du, Åke, av annan uppfattning får du gärna förklara lite närmre)
Att det tycks råda viss förvirring kan bero på att beloppet relativt nyligen (sommaren 2009) höjdes från 5000 till 20000, och det har många inte fått klart för sig.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Avskrivning 2010-01-16 12:28
Det är ju på det viset att inventarielistan speglar en del av bolagets tillgångar. Ju högre summa längst ner, desto mer är bolaget värt. Att man kan dra kostnaden och moms på en förbrukningsinventarie på 20 tkr, betyder inte att denna kan "glömmas bort". Anta att företaget går i konkurs efter ett halvår. Då kan inventarier säljas och dra in en del pengar till konkursboet.

Tänk om ett bolag med 20 anställda skulle köpa datorer till alla för 20 tkr styck = 400 tkr. Skulle dessa fattas i inventarieförteckningen skulle konkursförvaltaren förmodligen polisanmäla VD:n

Inventarier under 3.000 kan i de flesta fall lämnas utanför inventarieförteckningen, men man får fundera lite från fall till fall. Inventarieförteckningen tillsammans med balanskontona och utestående fakturor är de tillgångar som värderar ett bolag. Det finns lite annat också som goodwill, vissa fonderingar och givetvis aktiekapitalet om det är ett AB.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.139.141



Svar: Avskrivning 2010-01-16 21:17
Instämmer i princip.
Dock är det något som säger mig av ursprungliga frågans karaktär att det inte är VD eller redovisningsansvarig för ett AB med ett 20-tal anställda som ställde den.
Svaret baserades på lite av jag tyckte mig "kunna läsa mellan raderna".
En fråga (så jag också kan lära lite nytt): Måste prylar vara förtecknade för att kunna säljas vid en ev. konkurs?
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Avskrivning 2010-01-18 01:00
Ja jag måste medge att jag tänker mer åt AB-hållet än enskild firma eller HB. Ibland är det inte så lätt att avgöra hur man ska bokföra, men för min del pratar jag företag där man omsätter runt 500-600 tkr om året. Under den omsättningen är det nog svårt att kunna leva på företaget utan då handlar det om hobbyverksamhet, vilket givetvis måste bokföras på ett seriöst sätt också.

Det finns företag som går i konkurs utan att ha någon inventarieförteckning, ja de kanske inte ens har någon bokföring. I samtliga fall går konkursförvaltaren igenom konton och spårar inköp. Har man "glömt" att ta upp något så lär de hitta detta ganska snart och då får man problem eftersom man då bryter mot bokföringslagen.

Konkursutförsäljning ser man då och då i annonser och då handlar det ofta om ett lager. Bilar och kapitalvaror brukar säljas på auktion av Kronofogden och sedan dras beloppen från konkursboets skulder. Staten har första tjing på sina fordringar och blir det något över när konkursförvaltaren tagit sitt arvode så kanske övriga fordringsägare får någon utdelning. Denna är oftast procentuellt fördelad relaterat till storlek på fordran.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.188.73



Svar: Avskrivning 2010-01-18 08:53
Hej,
Min fråga gällde alltså vårt handelsbolag som min man (utöver sitt arbete) och min son driver tillsammans. Det handlar alltså inte om något jättebolag som omsätter 500-600 tkr. I inventarielistan ingår endast datorn, lite möbler för sådär 3.000:-. Alla företag är inte jättestora och omsätter jättemycket pengar.......Tack för era mycket bra svar, nu vet jag hur jag ska göra.

Karin
 Skrivet av:  Karin IP: 81.235.205.62




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =