Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Baskontoplan 2010-01-14 12:01
Läste om Baskontoplan kontra Eu-Baskontoplan här nedan. Min fråga är, går det ändra från Baskontoplan till EU:s under ett räkenskapsår alternativt efter bokslut? Sådant här vill man ju inte sitta och experimentera med utan vidare.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.25.208



Svar: Baskontoplan 2010-01-16 17:49
Det finns tyvärr inget enkelt sätt att byta mellan de olika kontoplanerna. Detta beror på att vissa konton ska slås samman (vilket ju går lätt), men andra konton ska delas och då blir det genast värre att göra detta automatiskt.

Det finns bara ett sätt att byta kontoplan - man måste skapa en ny datafil. Man måste göra ett byte i samband med ett årsskifte. Man börjar med att exportera registren för kunder, leverantörer och artiklar. Dessa kan sedan importeras i den nya datafilen. För att skapa en ny datafil behöver man hjälp från supportavdelningen - ring därför om/när det blir aktuellt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.178.234



Svar: Baskontoplan 2010-01-18 01:34
Skönt att höra! Skönt också att ha supportavtal den dagen man sitter i knipa.

Då jag fått överta bokföringen i en förening inkluderande både gammal kontoplan och revisorer (även de gamla), har jag inte haft möjlighet att ändra. I och för sig sitter kontona i ryggmärgen sedan gammalt, men stundom blir man splittrad när man ägnar sig åt bokföring i andra sammanhang och när man ska läsa balans och resultat från något annat företag.

Jag ska prata med revisorerna och försöka få in dem på ett byte.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.188.73




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 2 =