Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Nystartat vill ta in äldre inventarier men... 2010-01-14 10:03
Hej,

Jag har drivit min enskilda firma ett tag och eftersom man är ny på det här så missade jag att ta in inventarier i firman. Inventarierna har jag haft några år innan jag startade firman. Inventarierna minskar inte så mycket i marknadsvärde så om jag skulle sälja dessa idag så hamnar jag nära på nypriset.

Problemet är att jag hittar inga kvitton på dessa inventarier. Men jag kan visa upp ett marknadsvärde och jag kan fysiskt visa inventariet och hur det används i firman.

Jag ringde skattemyndigheten och där lät det som om jag kunde ta fram ett marknadsvärde och föra in inventariet i firman för avskrivning. Men man vill ju dubbelkolla!!
 Skrivet av:  Tms IP: 194.103.203.254



Svar: Nystartat vill ta in äldre inventarier men... 2010-01-14 11:51
Du skriver inte vad för slags inventarier det är, men låt oss säga att det är datorer. Då låter du en lokal expert titta på dina inventarier och sedan skriver du ett enkelt intyg. "Undertecknad (namn,adress,företag etc) intygar att ovanstående inventarier tillhörande (ditt företag) har ett dagsvärde på xxxx kr (namnteckning). Lägg in intyget ihop med verifikationen.

Bara att lägga in dessa inventarier i bokföringen och glöm inte ev. moms som företaget kan lyfta. Pengarna för dessa inventarier (inkl.moms) blir firman skyldig till dig.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.25.208




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 7 =