Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Förskott 2010-01-04 15:38
Hej,
Handlar med Asien och betalar i förskott för mina leveranser.
Har läst här att man kan boka förskottsbetalningar på konto 1480, vilket jag gör, men...
När jag bokar på (debet)1480 så blir mot-kontot automatisk (kredit) 2440, leverantörsskulder, dvs en leverantörsskuld uppstår. Denna skuld försvinner sedan när jag bokar betalningen på konto 1940.

Men jag skulle vilja boka på 1480 och direkt kreditera 1940, dvs boka betalningen direkt mot förskottsbetalningar. Har dock inte lyckats med detta, någon som vet om det går? ska gå att göra? eller är jag fel ute? ska kanske inte gå att göra...

Hälsn B
 Skrivet av:  Bengt IP: 213.114.24.18



Svar: Förskott 2010-01-04 16:23
Du bokför det hela under REGISTRERA-KOSTNADER UTAN FAKTURA.

i fältet UTBETALT FRÅN väljer du bankgiro 1940 som minskar.
När du matat in belopp och klickat på MINSKAR så ändras konteringsfältet till
UTBETALT FÖR och du anger då konto 1480 Förskott, som naturligtvis då ÖKAR.

Din tidigare bokföring där leverantörsskulder blivit inblandad är, som du känt på dig, inte riktigt rätt.
Du bör lägga in en liten textkommentar i de verifikaten om att du använt kontot på ett "bakvänt sätt. Du (och en eventuell revisor) får då lättare att förstå vad som hänt när ni om ett år skall gå genom räkenskaperna.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förskott 2010-01-04 17:33
Hej Lars, Tusen Tack för ett snabbt svar!!
Ok, nu ser det lite bättre ut :-)
Låt oss då säga att jag har betalt (30% av totalen enligt en Proforma Faktura) och bokat enligt din anvisning. Det nästa som händer är att jag får en faktura från min leverantör, med totalbelopp samt en uppmaning att betala resterande 70 %. Därefter dröjer det ca 30-35 dagar innan jag har fått leveransen av mina produkter.
Jag gör alltså två delbetalningar/förskottsbetalningar, det ena mot en Proforma faktura och den andra (rest beloppet) mot en slutlig faktura.

Då är min fråga hur/var jag konterar den andra betalningen? då jag har fått en faktura,
(kan det vara så att jag bokar den på samma sätt?)

Och slutligen, när jag väl fått leveransen av mina produkter, kan det vara så att jag då bokar om från 1480 till 4010, detta gör jag i "Övrig bokföring"??


Mvh Bengt
 Skrivet av:  Bengt IP: 213.114.24.18



Svar: Förskott 2010-01-04 18:48
Jag har inte själv drabbats av just den här sortens delfaktureringar, men jag skulle själv göra följande:

1) Boka första delen som ett förskott till leverantören (ProForman är ett bra verifikat).

2) Boka totalfakturan som en vanlig faktura, med dess fulla belopp.

3) Betala totalfakturan genom att
3a) dels betala från bankgirot,
3b) dels genom att kvitta förskottet.
Den här operationen kräver 2 inmatningar via REGISTRERA-BETALNING TILL LEVERANTÖR, men är snabb att utföra.
Din leverantör har redan fått 30% i och med förskottet, och får full betalning, resterande 70%, i och med betalning 3a). Det är därför ingen akut brådska med att bokföringsmässigt kvitta förskottet mot restbeloppet på fakturan (3b), utan det kan vänta till dess varorna kommit. Enda nackdelen är att fakturan flaggas som ofullständigt betald när du kollar i bokföringen

Gör en inskrivning av de olika stegen i "Testföretaget" så kan du kolla hur det fungerar.

Det kan hända att den här operationen går att utföra smidigare på ett annat sätt, så ytterligare förslag emottas tacksamt.

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förskott 2010-01-04 21:13
Hej Lars,
Jag tror att det var så här du menade, det verkar funka och ser rätt ut!
Gjorde följande:
1) Bokade första delen som ett förskott till leverantör (1480) i REGISTRERA KOSTNADER UTAN FAKTURA, bokade betalning från Bankgiro (1940).
2) Bokade totalfakturan som vanligt (4010), i REGISTRERA LEVERANTÖRSFAKTUROR, med dess fulla belopp. Leverantörskuld(2440)=totalbeloppet

Betalade sedan genom att:
3a) I REGISTRERA BETALNING TILL LEVERANTÖR, betala rest-beloppet,
3b) och sedan Kvitta förskottet

Vad säger du Lars, var det så här du menade?

Mvh Bengt
 Skrivet av:  Bengt IP: 213.114.24.18



Svar: Förskott 2010-01-04 22:08
Jepp!


/ Lars Bergström
/...som använder UniBas pedagogiska och enkla system med ÖKA-MINSKA,
/...istället för expertläget med DEBET-KREDIT som mest bara förvirrar....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förskott 2012-01-19 12:03
Ja du kan ju inte köra in fakturan i lev.registret och registrera den i dollar-valuta. Du får istället använda "Övrig Bokföring".

När du betalar 30% bokför du detta belopp i SEK, Debet ditt betalkonto och Kredit det aktuella kostnadskontot. Sedan den dagen du betalar resterande 70%, ja då bokför du denna post också i SEK och med det belopp som dras från ditt betalkonto. Vad valutan står i sköter banken om och du behöver inte bekymra dig!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.224.24.108




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 7 =