Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

importmoms 2009-12-31 23:06
Hur/vart registrerar man moms som man har betalat till transportföretag (t.e.x DHL) vid import från annat land (Kina)?
Denna moms vill man ju ha tillbaka, men vet ej hur registrera i UNI_BAS.
 Skrivet av:  Micke IP: 79.138.213.234



Svar: importmoms 2010-01-01 08:59
Fakturan som Du erhållit från transportföretaget innehåller dels kostnader för speditionsarbetet som de utför plus moms på den kostnaden och dessutom den införselmoms (moms på varorna som du köpt).

Speditionskostnaden bokför Du som vanligt. När det kommer till införselmomsen, ska Du se det som att Du "köper" en momsfordran. Speditionsföretaget har betalat Din moms till staten - en inbetald moms som får dras av i momsdeklarationen. Du "köper" rätten att dra av den momsen i Din deklaration. Bokför i Debet på det vanliga kontot för ingående moms (skulden till staten MINSKAR).
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.72



Svar: importmoms 2010-01-01 10:56
Oj tack för snabbt svar..och Go fortsättning på nya året!
Dock..det är det där med införselmoms. Du beskriver "vanliga kontot". Jag förstår fortfarande inte. Lägger jag in införselmomsen som en vanlig leverantörsfaktura eller? Men där har man ju val om 0 eller 25% moms..hur vet programmet om att det är moms jag lägger in och som jag har rätt att dra av?
 Skrivet av:  Micke IP: 79.138.213.234



Svar: importmoms 2010-01-01 11:11
Jag förmodar att du fått en faktura från speditören. Om Du inte fått en faktura från speditör - då kan Du bokföra under "Kostnad utan faktura".

"Vanliga kontot" - jo det kostnadskontot du använder för speditionskostnader (5720). På det kontot borde momsen på kostnaden konteras automatiskt.
När Du konterat speditionskontot då finns markören åter i kontofältet - där kan man då ange nästa kostnad i Ditt fall momsen på varorna Du köpt. Du anger konto för ingående moms och anger sedan momsbeloppet (det ska förstås här inte vara moms på momsen).
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.72



Svar: importmoms 2010-01-01 11:30
Ok, så dessa steg:
- registrera leverantörsfakturor
- väljer konto 5720 (för speditions avg/tullavgift)
- sedan kommer det en markör åter i "kostnadskonto", där väljer jag konto för ingående moms (som jag inte hittar i raderna av konton??) vilket nr?
- sedan spara

Har jag uppfattat det rätt?
 Skrivet av:  Micke IP: 79.138.213.234




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 7 =