Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

SIE-kompatiblitet 2005-12-10 18:38
Jag är redovisningskonsult och funderar på att rekommendera Unicells bokföringsprogram till några av mina klienter som använder macintosh. Jag har dock hört rykten om att SIE funktionen i Unicell inte är helt utbyggd för att kommunicera med andra bokföringsprogram. Vad gäller egentligen?
Mvh Christer Abrahamsson
 Skrivet av:  Christer Abrahamsson IP: 83.248.103.171



Svar: SIE-kompatiblitet 2005-12-10 19:22
Det är förtås trevligt för oss att höra att Du som redovisningskonsult funderar på att rekommendera våra program till Dina klienter - ett stort tack!
SIE står för StandardImportExport. Detta är en standard som är avsedd att gälla för kommunikation mellan olika ekonomisystem. Det finns ingen skillnad mellan en SIE-fil från våra program eller vilken annan SIE-fil som helst.
Eftersom SIE-filer inte innehåller fakturauppgifter för reskontrauppdatering, har vi inte tillåtit IMPORT av SIE-filer eftersom dessa kan innehålla transaktioner till Kund- respektive Leverantörskonton. En sådan import kan annars medföra en oönskad differens mellan dessa konton och reskontran. Vi kommer inom kort att lösa detta genom att styra över sådana transaktioner till temporära Kund- respektive Leverantörskonton.

Det kan dock finnas skillnader mellan Macintosh-filer och Windows-filer. Detta eftersom Mac redan från början haft 32-bitars teckenuppsättning vilket gett en rikare teckenuppsättning än tidigare 16-bitars Windowssystem. Detta gör att SIE´s eget testprogram protesterar när vissa tecken förekommer i t.ex en verifikationstext. Denna "inkompatibilitet" har alltså inget med våra program att göra utan är mera ett utslag beroende på att SIE-gruppen inte tagit hänsyn till eller känt till skillanderna mellan Mac och Windows. Såvitt vi känner till är dessa eventuell skillnader ingenting som hidrar funktionen eller importen av en SIE-fil.

Det finns testprogram för SIE-filer på Windows, men så vitt vi vet finns det fortfarande inget motsvarande program för SIE-filer på Macintosh.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.252.221



Svar: SIE-kompatiblitet 2006-01-22 12:03
Min ekonomikonsult hade svårt att läsa in SIE-filen, bara kontonumren kom med på verifikaten, inte själva texten som jag hade skrivit dit.
 Skrivet av:  Magnus IP: 81.233.211.188




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 9 =