Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Tjänst med varierande kostnad 2009-11-30 00:36
Jag ska registrera en kundfaktura som rör ett artistframträdande i samband med en företagsfest. Att lägga upp kunden gick bra, men när det gäller själva artikeln fastnar jag. Framträdandet är ju ingen artikel i sig utan snarare en tjänst (det fattar jag), MEN det finns inget fast pris på framträdandet utan det är en förhandlingsfråga inför varje ny förfrågan. Frågan är alltså hur jag ska registrera "tjänsten" när jag inte vill koppla en viss summa till den?
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.90.204



Svar: Tjänst med varierande kostnad 2009-11-30 14:41
Du behöver inte registrera någon summa. UniBas är så finurligt så att du kan lägga in en ny summa på artikeln för varje gång du fakturerar. Även om du skulle ha en summa registrerad på artikeln kan du ändra denna i faktureringsmomentet.
 Skrivet av:  Åke IP: 90.230.99.198



Svar: Tjänst med varierande kostnad 2009-11-30 21:21
I artikelregistret behöver man bara lägga in ett artikelnummer. Kontonummer etc skapas automatiskt.

När man sedan använder artikeln kan man själv skriva dit vad "artikeln" avser denna gång - ena gången säljer man en skruv, nästa gång ett artistframträdande i Madrid, nästa skriver man resekostnad etc etc
Varje gång anger man priset som gäller för denna försäljning.

Artiklar - ja vi kallar registret för "Artikelregister", men vi skulle lika gärna kunna kalla det för "Artistframträdanderegister" eller vad som helst - vi har valt at kalla registret för "Artikelregister" och där lägger vi in det vi kallar "Artiklar", men lägg in vad Du vill - se det som fakturarader helt enkelt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 213.89.172.56



Svar: Tjänst med varierande kostnad 2009-12-13 20:08
Tänk på att artistframträdanden är momsbefriade så du knyter artikeln till rätt typ av intäktskonto. Sedan är det ju inte fel att ha ett standardpris som utgångsläge när du förhandlar och det kan du ju ange i artikeln (och ändra vid behov).
 Skrivet av:  Håkan IP: 85.224.182.15




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 6 =