Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Unibas hänger vid utskrift 2009-11-24 22:43
Hej,

Jag kör unibas på Mac (Leopard) och efter automatisk uppdatering av skrivardrivrutiner (HP) hänger applikationen så fort jag försöker skriva ut. Jag har startat om systemet och applikationen men det är samma sak. Behöver hjälp omgående.
 Skrivet av:  Peter Källviks IP: 90.230.139.176



Svar: Unibas hänger vid utskrift 2009-11-24 22:46
skall vara Snow Leopard
 Skrivet av:  Peter Källviks IP: 90.230.139.176



Svar: Unibas hänger vid utskrift 2009-11-25 00:21
jag avinstallerade skrivarna och då fungerar det igen.

Vet inte vad jag skall göra nu då jag behöver skriva ut.
 Skrivet av:  Peter Källviks IP: 90.230.139.176



Svar: Unibas hänger vid utskrift 2009-11-25 00:38
Som Mac-användare så brukar man inte behöva bekymra sig alltför mycket om sådant här, men ibland strular det tyvärr.

Kör utskrifterna som PDF från UniBas till dess du hittat en fungerande drivrutin. Under tiden kan du använda Förhandsvisning för att skriv ut PDF:arna.

När du försöker skriva ut från UniBAs kommer det upp en första dialogruta för utskriftsformat. Prova att där välja "Format för: Alla Skrivare". Du kan också kolla att det är OK i "Format för: Inställning för skrivare och Fax".

När du sett att allt verkar OK där så kan du gå vidare genom att klicka på OK i denna första dialogruta.:

Därefter kommer det upp en andra dialogruta med möjlighet att ställa in skrivarparametrar. Det är också här du kan välja att skriva ut som PDF. Övre halvan av denna andra dialoruta gäller antal kopior mm. nedre halvan gäller utskriftsparametrar. Om du kommer så långt att denna andra ruta kommer fram, så måste du kolla att parametrarna för Layout, Färgmatchning, pappershantering mm är korrekt inställda. Det kan vara en av dessa parametrar som gör att programmet får spader.

Om du inte får rätsida på det här, måste du försöka ragga tag på en äldre drivrutin (det följde säkert med någon sorts drivis med skrivare) och installera den. Det verkar på ditt rop på hjälp som att det fungerade med Snow Leopard, innan du installerade den nya skrivar-drivisen.

/ Lars Bergström
/ ... som kört Mac hemmavid sedan 1987... med lugnt sinnelag...
/ ... och som kör PC på jobbet, med högt blodtryck som resultat...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Unibas hänger vid utskrift 2009-11-25 00:49
OK, du svarade under tiden jag funderade!

Använd i första dialogruta: Format för:alla skrivare.
du borde då komma vidare i utskriften utan att ha någon specifik skrivare ansluten.
Du kan i nästa dialogruta använda PDF-utskrift. Du behöver då inte heller någon särskild skrivare.

Jag gissar att du kan göra så här, om du orkar, denna sena timme:
Installera med "Inställningar för skrivare och Fax" 2 olika skrivare, dels den felfungerande, dels en annan, lite grann vilken som helst. Välj denna andra skrivare som förval. När UniBas drar igång så kommer den att acceptera den andra skrivaren och låter dig komma fram till dialogruta 2, där du väljer PDF-utkskrift.

När du sedan använder förhandsvisning, så kan du skriva ut, men då väljer du din riktiga skrivare.


/ Lars B, som just nu är lite för seg i huvudet för att kunna analysera problemet alltför djupt....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =