Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Linux 2009-11-15 23:27
När kommer det ett program som funkar i Linux. Själv har jag konverterat till Linux Ubuntu 9.10 och är super nöjd. Stabilitet, snabb uppstart, inga virus, tryggt och säkert och dessutom gratis. Detta är definitivt framtiden. Men det saknas ett bra bokföringsprogram, något man gärna betalar för eftersom det skall vara enkelt, anpassat och uppdaterat. När kommer Ni till Linux? PS. Här är det nog smart att vara först ute....
 Skrivet av:  Gordon IP: 83.183.136.197



Svar: Linux 2009-11-17 22:50
Jag trodde de flesta program fungerade i Linux? Även UniBas. Linux är ju inget annat än en öppen maskinkod och alla program är ju maskinkod i botten, men "friserade" så att även en dataokunnig ska kunna använda dem.

Själv provade jag Windows redan 1988. Det var då enbart i en färg, nämligen grönt, och hela kontoret bara skrattade åt hur långsamt det var i förhållande till dåtidens DOS-program. Föga anade vi att proccessorerna skulle utvecklas med sådan hastighet och kapacitet under de senaste 20 åren! Och tur är väl det, annars hade Windows fortfarande varit odugligt!

Tillbaks till Linux. Eftersom Linux är en öppen kod så är den extra utsatt för angrepp utifrån. Var inte så säker på att virus är borta. Fördelen med Linux är om ett stort företag använder det till sitt nätverk som då förutsätts inte vara anslutet till internet.

Men som sagt alla program kan säkert installeras men behöver göras med lite datakunskap. Det finns en hel del litteratur i handeln om hur du tillämpar, anpassar och programmerar Linux!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.164.48



Svar: Linux 2009-11-18 00:29
Varför inte ta steget fullt ut och köra Unix, d.v.s Mac OS?
Allt du kan önska i frågan om C-hack som du kan göra i Linux, kan du göra i Mac OS.


/ Lars B
/ Nöjd Mac-användare...
/ ...som kört in Red Hat i en PC bara för att testa....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Linux 2009-11-20 15:24
Gordon:
Unicell utvecklar sina program med hjälp av utvecklingsmiljön 4D som inte finns till Linux. Därför kommer det nog dröja länge innan du får se Linuxversioner av deras program.
Kanske kan du ändå få det att fungera om du använder Wine.

Åke:
Linux har öppen källkod (koden som programmeraren skriver). All programvara (i princip) har öppen maskinkod (den slutliga koden som körs av processorn).

Obs! Det finns inget som tyder på att öppen källkod gör en programvara mindre säker.

Varken Unicells program eller 4D (se ovan) är öppen källkod. Det betyder att ingen annan än de själva kan anpassa sina programmen för Linux.

Ett program har alltid ett antal beroenden/systemkrav (operativsystem, hårdvara, bibliotek mm) som måste uppfyllas för att det ska gå att köra.
 Skrivet av:  Niklas IP: 83.251.74.99



Svar: Linux 2009-11-21 13:41
Hej Niklas,
Vilken undersökning hänvisar du till som påvisar att "en öppen källkod inte gör en programvara mindre säker"?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.196



Svar: Linux 2009-11-21 14:37
Hej Åke!

Jag har inte kunnat hitta någon oberoende undersökning som kan påvisa att öppen källkod skulle vara mindre säkert än stängd.

Det finns argument både för och emot öppen källkod när det gäller säkerhet.
Men för mig känns det självklart att öppen källkod inte är mindre säker då många brandväggar och andra säkerhetsprodukter är baserade på t.ex. Linux.

Säkerhetsproblem förekommer dock bland alla typer av programvara, både med stängd och öppen kod.

Läs gärna mer på engelskspråkiga Wikipedia om "Open source software security".
 Skrivet av:  Niklas IP: 83.251.74.99



Svar: Linux 2009-11-21 14:55
Hej Niklas,
Tack för ett snabbt svar. Nej självklart är det så att all programvara är sårbar. En orsak till att Windows är extra utsatt rent statistiskt, är att huvudelen av datoranvändare använder Microsoft som operatör. Det blir därför en extrakick att kunna ge detta företag problem. Bill Gates är ju inte heller så populär i Hackerkretsar.

Kontentan är, ska du nå en stor grupp och göra så mycket skada som möjligt, gå på Microsoft. Nu såg jag att virus har börjat komma in i I-phone. Sångaren Rick Ashtley dyker upp på displayen i tid och otid, ganska kul i.o.f. men frustrerande för de som råkar ut för detta.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.149.196




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 8 =