Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Egen insättning/uttag 2009-11-07 12:01
Jag har några frågor rörande egen insättning och uttag. Om jag köpt något för egna pengar eller att jag satt in kontanter på firmans bankkonto så har jag bokfört detta på konto 2018. Om jag nu vill ta tillbaka dessa pengar hur gör jag lämpligast då? Kan jag i unibas få fram någon slags sammanställning där jag kan direkt se firmans skulld till mej? Skall jag skapa ett nytt konto (2013) som jag bokför detta under? Och vad händer med den del av mina pengar som firman "lånat" som är bokfört som ingående moms?

Mvh Roger
 Skrivet av:  Roger IP: 81.170.186.32



Svar: Egen insättning/uttag 2009-11-08 14:46
Jag förutsätter att du har enskild firma:

Skapa konto 2013 och använd detta när du tar tillbaka pengar.
I slutet av året räknar du samman 2018 och 2013 och ser då om firman fortfarande är skyldig dig pengar.

När du "köper en pryl med egna pengar" så är den bokföringsmässiga gången den att:
Du för in slantar till firman (2018). Det beloppet är helt "rent" från MOMS.
-Firman- köper sedan en pryl och betalar moms.
-Firman- säljer sedan prylen och får in moms.
Firman betalar tillbaka skulden till dig (2013). Beloppet är också nu helt rent från MOMS

Mellanskillnaden i moms är en skatteskuld och den deklarerar -du- i din självdeklaration.
Mellanskillnaden mellan inköpsvärde och försäljningsvärde är firmans vinst och den deklarerar du också på -din- självdeklaration och det ligger till grund för vilken skatt -du- skall betala.

/ Lars B
/ Nöjd Uni_Bas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Egen insättning/uttag 2009-11-14 20:44
Hmm..(-momsare)
Du måste deklarera dessa..
Men varför ska dessa pengar in och vända? är bättre att du lånar ut pengarna till företaget och få ränta på dessa.. som du återför till företaget.
Bättre låna pengar på banken
/oxo nöjd unikund
 Skrivet av:  Pelle IP: 83.249.37.96



Svar: Egen insättning/uttag 2009-11-16 22:24
Nu hänger jag inte med riktigt på det sista?

Mvh Roger
 Skrivet av:  Roger IP: 81.170.186.32



Svar: Egen insättning/uttag 2009-11-16 22:42
Hej Pelle!

Jag förstår inte heller riktigt vad du menar?

Du får gärna förtydliga dina tankegångar, kanhända i en egen diskussionstråd.

Min diskussion gällde hur egen insättning kan hanteras. I det här fallet hade en egen insättning gjorts för att hantera en tillfällig situation. Behöver inte företaget tillförsel av pengar "utifrån" så skall man självfallet inte föra in pengar!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =