Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Mail funktionen 2009-11-03 22:03
Hej!
förstår inte hur jag ska få mail funktionen att funka som den ska.
Jag har Smtp server adress och så men de levereras inga mail till dem jag försökt skicka till.
en annan konstig sak är att hela mitt smtp username inte får plats i rutan så två bokstäver får inte platts.
några förslag på detta?-

änvänder mig av hotmail (är det de som är felet?)
hur ska jag kunna skicka elektroniska fakturor om jag inte löser detta?.
tack
mvh Mårten
 Skrivet av:  Mårten IP: 213.67.9.240



Svar: Mail funktionen 2009-11-12 17:36
Eftersom ingen svarar kan jag lägga några ord...

Såvitt jag förstår, har funktionen någonting att göra med om man har en virtuell PDF-skrivare installerad i sin dator. Någonstans här på forumet har detta varit uppe tidigare om du har tid att söka lite.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.199



Svar: Mail funktionen 2009-11-14 18:45
Du har förstås hittat lite svar om detta? Annars har du Unicells kommentar här nedan vid en tidigare förfrågan...

"Om Du har en Macintosh-dator då finns det redan i standard möjlighet att skapa pdf-fakturor som man skickar direkt från UNI_BAS via mail till kunden.

För dem som har en Windows-dator, gäller att man själ måste skaffa och installera en s.k. pdf-writer. Det finns pdf-writers som man kan ladda ner från nätet - både gratis-varianter och sådana som kostar en slant. "
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.129.98



Svar: Mail funktionen 2009-11-14 20:20
Hej
Åke hur ser denna tjänst ut? och vad kostar de?
...och använder du dessa? är de prisvärda?
mvh Per
 Skrivet av:  Pelle IP: 83.249.37.96



Svar: Mail funktionen 2009-11-14 22:18
Nej jag använder inte denna tjänst. Inte än i varje fall...

Som bekant är det inga problem att skriva ut pdf-filer på en vanlig skrivare. Problematiken här, är att UniBas genererar någon form av pdf-fil vilken inte syns eller kan skrivas ut efter du svarat OK vid utskrift. Fakturakopia går givetvis att skriva ut genom programmet, men själva originalfilen ligger alltså "dold" i maskinkod eller vad det nu är.

Om man istället klickar på "mail" vid fakturautskrifr, så antar jag att källprogrammet 4D, då genererar en pdf-fil som med automatik hamnar i någon skrivarmapp där den sedan kan skrivas ut. Denna mapp måste då vara tilldelad en "pdf-writer"

Jag har ingen kännedom huruvida UniBas kopplar den inlagda e-postadressen med kundens inlagda e-postadress, eller om man måste gå in manuellt i "pdf-writern" och skicka filen till t.ex. outlook express eller vad man nu använder sig av. Jag har inte sett någon här på forumet som aviserat att detta skulle fungera än så länge utan det verkar vara lite frågor kring detta....

Själv har jag en Canon 800F Scanner som jag kan "slänga in" min utskrivna UniBas-faktura i. Den skapar en pdf-fil direkt till datorn på några sekunder. Därefter måste jag gå in på min mail söka upp kontakten och skapa ett E-meddelande där jag skickar den aktuella fakturan som bilaga. Man kan med fördel begära ett "e-kvtto" från adressaten för att få en bekräftelse om att försändelsen är mottagen.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.129.98




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 3 =