Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inventarie 2009-11-03 16:10
Jag undrar vad som tex går som förbrukningsinventarie/förbrukningsmaterial... Är detta varor som det är tänkt att man inte har kvar särskilt länge? Vad ska isåfall saker som verktygslåda, förvaringsback mm bokföras på då?
 Skrivet av:  Daniel IP: 78.70.252.245



Svar: Inventarie 2009-11-03 16:59
Handverktyg, förvaringsbackar, och allt sådant jox som har lågt värde får bokföras som förbrukningsinventarier. Andrahandsvärdet på sådana prylar år lågt, för att inte säga noll, och inköpet får då ses som en direkt kostnad för företaget.

Om det är frågan om dyra maskiner, flera tusentals kronor, måste man utgå från att den maskinen/prylen har en lite längre livslängd, flera år, och under den tiden också har ett reellt andrahandsvärde. Man skall då bokföra prylen som en inventarietillgång i företaget.
Beloppsgränsen justeras emellanåt och aktuellt belopp kan du hitta på skatteverkets hemsida. Allt eftersom tiden går får man räkna av värdeminskningen på prylen, dvs göra avskrivningar. Vanlig avskrivningstid är 5 år (det finns även möjlighet att göra avdrag med procentsatser). Läs mer på skatteverkets hemsida.

Förbrukningsmaterial är sådant som används vid produktionen (eller tjänstförättandet) men som inte ingår i den levererade varan/tjänsten. Det kan vara papper för utskrift av monteringsanvisningar, slipduk, borrar, monteringstejp, och för en städfirma kan det vara skurmedel, moppar och torkduk.

/ Lars B
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Inventarie 2009-11-03 17:23
Ok. Då är jag med... Ganska bra iallafall... =) Vad är exempel på varor som inte ingår i den levererade tjänsten? Om jag köpt varor som jag använder hos en kund vad ska jag bokföra detta på då?
 Skrivet av:  Daniel IP: 78.70.252.245



Svar: Inventarie 2009-11-03 17:41
En rätt grov tumregel, som dock bör användas med visst eftertanke:

Det som är så dyrt att det finns specat på fakturan till kunden kan anses som levererad vara/tjänst.
Prylar som du inte "ids" ta upp på fakturan (eller bara specificerar med svepande ordalag), och som kunden egentligen inte är intresserad av, kan anses vara förbrukningsmaterial.

Ex: Kunden är intresserad av att golvet har skurats (tjänst), men struntar fullständigt i hur många milli-liter skurmedel som gått åt (förbrukningsmaterial).

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Inventarie 2009-11-05 08:56
För "Om det är frågan om dyra maskiner, flera tusentals kronor," gäller numera om beloppet överstiger 21400 kr
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 5 =