Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Varuinköp 2009-11-03 15:37
Nu har jag en till fråga... =)
Vi har köpt in golv som vi har lagt åt en kund. Ska jag bokföra det köpet på 4010? Även tejp mm då som gick åt vid arbetet? Gäller det isåfall alla typer av varor som vi köper åt våra kunder? Vi lagar även mat till privatpersoner (köper även varorna), ska det då bokföras på 4010 också isåfall?
 Skrivet av:  Helena IP: 78.70.252.245



Svar: Varuinköp 2009-11-03 15:59
Ytterliggare en undran angående ovan:
Om varorna vi köpt för arbete hos kund inte står specat på kundens faktura (utan bara en totalsumma) kan vi då istället bokföra varor på 5460 förbrukningsmaterial?
 Skrivet av:  Helena IP: 78.70.252.245



Svar: Varuinköp 2009-11-03 19:15
Golvet är inköpt material (4010) och en snarlik summa, men något större (kallas materialpåslag), fakturerar du som material gentemot kunden och konterar som försäljning (3010).

Är tejpen så unik att den bör specificeras på fakturan? Förmodligen inte! I så fall kan du strunta i det.
Se istället till att din timpenning och materialpåslag är så pass hög att de kompenserar för denna sorts förbrukningsmaterial.
Vill du hålla nere den "synliga" timkostnaden så mycket som möjligt, kan du iofs ta upp förbrukningsmaterialet (lite svepande sådär....) på fakturan (konto 3010). I vart fall är tejpen förbrukningsmaterial eftersom den är av helt sekundär betydelse för kunden. Se även mitt svar på frågan om "Inventarie" tidigare idag.

Samma sak när det gäller maten. Det är en vara som du köpt (4010) och som du säljer vidare (3010).
Du kan lägga på ett materialpåslag även där. Stekolja, kryddor mm är typiskt förbrukningsmaterial i det sammanhanget. Åsså' tar du betalt för tiden du lägger ned, med så pass god marginal att det täcker din egen lön (+ skatter) och kostnaderna för förbrukningsmaterialet.. Lagar du maten ute hos kunden? i så fall bör du separatspeca råvaror och tid. Får kunden färdiglagad mat? I så fall behöver du naturligtvis inte göra uppdelning. Då blir allt "Färdigmat" (3010) på fakturan. Istället blir det då lite pyssligt för dig att hålla reda på råvarukostnad och tidsåtgång ute i köket.

Apropå ditt andra inlägg:
Att kalla dyrt, inköpt material, som helt uppenbarligen skall säljas vidare till kund, för förbrukningsmaterial, är inte rätt!
Visserligen blir resultat- och balansräkning ok i sluttampen och du får lika mycket skatt, men du kan hamna väldigt, väldigt snett när du skall projektera dina kommande arbeten!
Det är absolut inget jag rekommenderar. Bokföringen skall vara ett klargörande stöd för dig som företagare. Ditt förslag kommer bara att göra dig förvirrad när du går genom ekonomin!

Om du har flera olika typer av verksamhet är det inget som hindrar att du jobbar mot konto 3010/4010 för hantverksjobb och 3011/4011 för hushållsjobben. Egna konton kan skapas i gruppen runt 3000-3400 resp 4000-4500 så du bokföringsmässigt för bättre överblick över dina 2 olika typer av verksamhet.


Blev du hjälpt av den här utläggningen???


/ Lars B
/ vars råd inte på något sätt skall ses som juridiskt bindande :-)
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Varuinköp 2009-11-03 20:37
Ja, jag förstår iallafall lite mer nu... =) Det jag inte kan förstå är hur jag använder 3010 när jag gör en faktura... Där använder jag ju mina varuslagsnummer...
 Skrivet av:  Helena IP: 78.70.252.245



Svar: Varuinköp 2009-11-03 21:22
Nämen ojdå!

Kolla på REGISTERVÅRD, ARTIKLAR och välj en artikel ur din lista.
På nedre vänstra halvan av den sida du då får upp finns vilka konton som används för den artikeln!

När du tittar på verifikatet för en försäljning du gjort (RAPPORTER-KUNDER-SPÅRA FAKTUROR), så kommer du att se vilka artiklar du sålt. Om du tittar på bokföringsverifikatet för den fakturan (verifikatnumret finns uppe till höger) med hjälp av RAPPORTER-BOKFÖRING-SPÅRA VERIFIKAT, så ser du att de kontonummer du knutit till artikeln återfinns i verifikatet.

Labba lite med "Testföretaget" så ser du hur det fungerar.

Om du nu inser att du gjort något tokigt, så är det med Uni-Bas Bus-enkelt att justera bokföringen....

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Varuinköp 2009-11-03 21:32
Jo, jag glömde nämna att UniBas självfallet sköter det hela med automatik.
Du anger dina artiklar i fakturan och Uni_Bas notera (de kopplade) kontonumren i verifikatet.

Har du skapat dina artiklarna på rätt sätt, så sköter Uni_Bas resten.

/ LB
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =