Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-02 14:11
Nu verkar jag få ställa mig till "gnällspikarnas" sida.

Jag har ideligen haft problem med mina offerter, de verkar "försvinna".
Trots att jag påtalat detta ett flertalet gånger, verkar det inte finnas något (?) fel som går att åtgärda enligt unicell.

Detta tar jag upp med Sten på unicell, som slänger luren i örat på mig ett flertalet gånger då jag KRÄVER ett svar av honom gällande en ev. återbetalning för modulerna offert och order, om inte problemet går att lösa.

Istället påpekar han att jag tar upp hans tid (???) då han skulle behöva hjälpa andra som sitter och väntar i telefonkön.
Samt att det är som att leta efter en nål i en höstack, samt att andra bokföringsprogram minsann inte heller fungerar ibland.....behöver jag skriva att jag struntar fullständigt i andras bokföringsprogram, eller om andra får vänta lite extra i telefonkön, eller om han måste leta efter en nål i en höstack??

Jag betalar för support, därav min rättighet, eller hur, jag kräver ju inte speciellt mycket, bara att programmet jag köpt fungerar, eller pengarna tillbaka.


Han verkar inte alls villig att lösa mitt problem, (ingen annan verkar ha detta problem??eller??)

eftersom han ständigt säger att jag ska skicka in mina filer så att han kan "fixa" problemet åt mig, vilket han gör och allt fungerar bra med mina "gamla" offerter.....men när jag skriver in en ny offert, så "försvinner" den, och jag måste ringa till unicell och be dem åtgärda problemet, igen...


De fixar problemet, sen jag får in en ny kund och skriver en ny offert, offerten "försvinner"....och hela proceduren återupprepar sig.

Så rullar det på, och jag är givetvis trött på det, och vill att unicell antingen lägger ner större resurser på att fixa "mitt" offertproblem, eller om det visar sig att det inte går att lösa, betala tillbaka mig för order och offert modulerna.

VAD ÄR PROBLEMET UNICELL?

Vet ni förresten om att Unicell spelar in samtalen ??

Detta fick jag nyss reda på och tycker det är jättebra, då har jag ju en ljudfil på allt som är sagt!!
 Skrivet av:  Ljunggrens Plattsättning IP: 85.30.148.238



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-02 16:22
Helt rätt! Du betalar för support, och har rätt att bli bemött på ett bra sätt.

Det är alltid tråkigt när något går snett i ett dataprogram. Det är klart att Du är ointresserad av att veta att UNI_BAS inte skiljer sig från andra program på den punkten. Om något är fel ska vi självfallet åtgärda detta. Ibland behöver vi kundens hjälp för att finna ett fel och tyvärr bli det inte lättare för oss att hantera om kunden redan från början av samtalet har en avog inställning.

Du får veta att vi inte omedelbart kan ge Dig ett svar på vad ett eventuellt fel beror på. Detta ger Dig förstås inte rätt att vara hur ohövlig som helst i telefon. Vi som arbetar här har ingen anledning att ta emot okvädningsord från varken Dig eller någon annan. Svordomar ska vi inte behöva ta emot.

Jag säger det igen, samma sak som jag sade otaliga gånger under 40 minuters telefonsamtal: Vi hjälper Dig gärna, men Du måste ge oss en chans att se vad som är fel genom att skicka in din datafil - ett par knapptryckningar för Din del - vi gör resten.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-02 17:04
090924, det var datumet då mitt problem blev åtgärdat första gången hos er...säg inte att ni behöver mer tid än så??

Som skrivet innan, jag har fått en felaktig produkt utav er, och kräver antingen att ni åtgärdar felet, eller pengarna tillbaka, hur svårt är det att förstå?

Har det någon betydelse VAD felet är?


Faktum kvarstår att VARJE gång jag skrivit en offert, måste skicka in filen till er, så att ni kan "fixa" problemet, detta kan ta upp till två arbetsdagar, låt oss säga att jag skriver in två offerter i veckan, vilket betyder att jag har EN dag kvar i veckan att använda unibas....

Om jag räknat rätt, har jag 14 offerter sen 090924 som ni behövt "hjälpa" mig med, det är nästan tre offerter i veckan i genomsnitt, jag skulle vilja påstå att NI hade sparat ER tid för länge sedan genom att se till att mitt "fel" antingen blir fixat eller som jag nu efterfrågar, ge mig pengarna tillbaka.

Tycker ni verkligen att detta är en orimlig lösning??

Om, och bara om, ni inte hittar mitt "fel"....är det HELT orimligt att begära pengarna tillbaka?



Måste ni veta VAD felet är för att veta OM ni kan ge pengarna tillbaka vid en varaktig felaktighet?

Som man själv agerar blir man bemött, har du tänkt på det?

Och förresten, de där ljudfilerna, var blir de av?

Rädda för något?

De där 40 minuterna får du skylla dig själv för, sluta upp att bete dig som ett litet kinkigt barn och slänga luren i örat på mig, samt att hotfullt säga att du spelar in samtalen, (finemang, då har jag ju en ljudfil att "bevisa" hur DU uppför dig mot mig, som är en betalande kund), då hade du fått DIN tid över till andra kunder.
 Skrivet av:  Ljunggrens Plattsättning IP: 85.30.148.238



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-02 19:17
Visst kan man bli upprörd när ett problem återkommer, men....

Eftersom inga andra på forat verkar ha bekymmer med offertdelen så kan man anta att antingen:
1) Du har en jämra knepig inställning på din dator, så att datafilen krachar.
eller
2) Du är den enda som använder modulen
eller
3) Andra har också haft problem, men där har UniCell lyckats hjälpa dem rätt omgående

Jag gissar att problemet är 1), och då är det synnerligen svårt för UniCell att klura ut vad i din burk som sabbar datafilen.

Fungerar programmet OK på allt annat än just offertskrivande?
Förmodligen...
Är datorklockan OK?
Strulande klocka kan förvirra databasen!
Vad händer om du skriver ut offerten via en annan skrivare eller som PDF?
Skrivardrivrutiner kan kracha program

Frågorna är många och kan nog bara redas ut av UniCell, så jag hoppas att du kan få kontakt med UniCell igen, och med lite mindre adrenalinutsöndring hos er alla (!) så kommer det säkert att lösa sig!

/ Lars B
/ Nöjd Uni_Bas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-02 22:36
Hej Lars Bergström.

Dig har man sett titt som tätt här forumet, roligt att du ville skriva här.

Jag har bara en skrivare, så jag kan inte testa på någon annan skrivare tyvärr, men blev intresserad, ska jag avinstallera skrivaren och ta bort drivrutinerna, och sen kolla med offerterna?
Eller menar du att det kanske är en inställning som ska ändras?

Datorklockan visste jag inget om, men tog reda på lite, så nu har jag ett program som ska se till att min datorklocka sköter sig. (hjälpte dock inte, mina offerter är fortfarande försvunna och de nya jag gjorde, försvann de oxå)

Unibas fungerar ibland dåligt när det gäller rotavdraget, på ansökan till skatteverket så har det blivit fel summa som fyllts i, men nu har jag bara gjort detta två gånger, så jag kan inte svara om det fortfarande gör så, har ju uppdaterat sen dess.

Jag är inte arg på unicell (eller Sten) för att de inte kan hitta felet, jag är arg på att jag inte kan få besked på om jag kan få mina pengar tillbaka eller inte.

Jag och Sten avslutade det sista samtalet i ett (krystat) men dock icke ovänlig ton, där jag ska återkomma när jag har möjlighet att ringa för att kunna skicka min fil.

Det är hela historien idag som fick bägaren att välta över hos oss bägge troligtvis, han är bekymrad över mitt problem som han inte kan lösa, och jag är bekymrad över att jag inte kan använda mitt unibas fullt ut.

Samt att han som vuxen person i en support hänvisar till att andra kunder behöver hans hjälp, vilket får mig att ...ok, men jag då, vad är jag...en icke kund eller??

Jag har väntat i över fem veckor, hur länge till ska jag vänta tycker ni andra där ute?

Jag längtar fortfarande på att få ljudfilerna, så kan jag gå igenom samtalen, och reflektera över min irritation, och kanske lära mig något av detta, kanske kan detta tips även gälla dig Sten...
 Skrivet av:  Ljunggrens Plattsättning IP: 85.30.148.238



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-03 00:47
Hej!

Jag hoppas att du är flitig med back-up. Du kan då enkelt spola tillbaka till en skadefri databas.
Du kan också (det har du säkert gjort) kolla databasen med DATABAS-VERKTYG-KONTROLLERA.

Ofta ställer skrivardrivisar till med mysko problem. Varför just skrivardrivisar gör det, är höljt i dunkel. Prova installera en pdf-skrivare, t.ex. CutePDF, som är freeware, och kolla (med en felfri databas / back-up) om det fortfarande jäklas.

När det gäller klocka (=tid + datum) så kan en instabil tid ställa till bekymmer. Jag har själv vid något tillfälle joxat med tid och datum och fick då en präktig databas-krasch. Kör in en -felfri- backup och se vad som händer nu när klockan är ok.

UniBas får man installera på flera maskiner. Spring över till grannen och installera UniBas på deras maskin! Fungerar allt bra där, så sitter problemet helt klart i din -maskin- och inte i programmet. Du behöver ha ditt ursprungsprogram och kod, åsså använda samma firmanamn som du ursprungligen använde när du installerade programmet. Kolla med UniCell hur man gör parallellinstallation. Det kan bespara er många timmars strul och felsökning, om det visar sig att det fungerar bra hos grannen!

/ Lars B
/ ... som kör UniBas på Macintosh...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-03 18:46
Jag blir väldigt förvånad över att höra att en fil bara försvinner. Jag kan aldrig tänka mig att detta skulle bero på ett fel i programmet. För det första bör man kolla var filen hamnar, direkt efter att du sparat. Finns den någonstans under UniBas-mappen? Finns filen där, så kan den inte försvinna om ingen raderar den.

Jag sitter och funderar på om ditt problem är relaterat till någon form av Virus-vakt? Jag håller med Lars B, ingen verkar ha haft något problem med order/offerter på detta vis, tidigare. Jag kan läsa mellan raderna att du själv inte är så insatt i datorer. Det är självklart helt OK. Alla människor kan inte vara datexperter, utan vill bara att datorn ska utföra det som man beordrar den till.

Jag föreslår att du låter någon bekant, som är lite insatt i hur datorer fungerar, ringa Unicells support och ha din dator framför sig för att försöka gå igenom de procedurer som används i dessa sammanhang och försöka få fram varför dina filer försvinner. Förklaringen är säkert hur enkel som helst när man hittar felet.

Jag har personligen väldigt svårt att tro att felet ligger i UniBas. Virusprogram eller virus i datorn alternativt Windows Vista som inte är uppdaterat på länge kan vara förklaringen. Även det som Lars nämnde om drivrutiner avseende skrivaren, kan spöka. Men det finns också annat som kan stöka till det i en dator. Vad jag förstår fungerar programmet felfritt i överigt?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.184.108



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-04 07:38
Hej Lars och Åke!

Jag har nu dessa dagarna själv försökt kontrollera vad som kan vara fel, och har då kommit fram till vissa slutsatser.

Så när jag får tillbaka mina filer från unicell, kan jag testa om det fungerar denna gången, och om inte kan jag diskutera med dem, och gärna med er här på forumet, om vad jag tror kan tänkas vara fel.

Jag har gjort lite tester, bla, har jag installerat unibas med min säkerhetskopia på min sons dator, samt installerat både min egen skrivare och cute pdf på den, och har då kommit fram till olika resultat.

Jag har haft offert och order modulerna sen den 26/4 och min sista felfria offert skrevs den 12/9, min senaste microsoft uppdatering skedde den 28/10.

Detta får mig att tänka att någonting att mellan den 12/9 23-24/9 har det skett något, förmodligen hos mig då eftersom ingen annan unibas användare har mitt problem, enligt dem själva för jag frågade igår, vilket måste betyda att felet ligger hos mig, min dator eller någon inställning, eller gud bevare mig, något virus, usch vid tanken.

Vet ni kanske hur jag kan kolla vilka installationer jag har gjort på min dator?

I rullningslistan hos offerterna så finns alla mina kunder med, men om jag klickar på offerterna (de som unicell inte har hunnit laga ännu) så kommer det upp en blank offert, endast kundens namn, offertnummer och rotavdrag ( den lilla rutan som står brevid rotavdragsknappen) finns med.

Även om jag makulerar offerten, och prövar att göra en ny så säger unicell att detta inte går eftersom kunden redan har utnyttjat rotavdrag för detta året, vilket gör att jag inte kan göra en ny offert med rotavdrag, vilket mina kunder vill ha.

I övrigt verkar det som om mitt unibas sköter sig.
 Skrivet av:  Ljunggrens Plattsättning IP: 85.30.148.238



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-04 11:10
Nu, Helena, har vi fått in Din datafil och nu kan du få det beskedet som du ville ha redan redan innan vi fått in din datafil i måndags.

Vi fick in din datafil i går eftermiddag och har nu haft möjlighet att se vad som störde dina offerter. Vi har sett att kopplingen mellan OFFERTER och OFFERTRADER inte blivit korrekt skapade. Detta har inträffat om du försökt skriva ut eller försökt att överföra en offert till order innan du har tryckt på spara-knappen. Ingenting har gått förlorat, men när du tar upp en sådan offert kan offerten inte hitta de rader som hör till just den offerten.
Detta är nu korrigerat i den version som finns tillgänglig för nedladdning.

Problemet med makulerade offerter där kundens Rot-avdrag blir spärrat är också korrigerat i den programversionen som finns tillgänglig. Däremot är det så att du manuellt måste avlägsna de "skatteposter" som skulle ha tagits bort när offerten makulerades. Gå till Rapporter/Kunder/Rotavdrag. Välj "Alla" uppe till höger. Markera sedan den felaktiga skatteposten och tryck på "Makulera".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-04 12:12
Ja det är inte lätt att hantera myndigheternas skrivbordskonstruktioner. Man hittar på en massa saker och sedan får skattebetalarna ta hand om konsekvenserna. Därmed inget ont sagt om ROT-avdraget, som säkert är en uppsving för många branscher. Jag kan "glädja" er med att problem med ROT-avdrag och bokföringsprogram verkar finnas hos flera stora programleverenatörer enligt en välunderrättad källa inom SKV.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.168.181



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-04 20:13
Jättebra att fil-returen skedde så snabbt, det tackar man för!!

Men....så som du (Sten?) skriver här ovan, framstår det som att jag ville ha min fil lagad, och veta vad felet var utan att vilja skicka in filen till dig.

Detta är helt fel och en ren och skär lögn från din sida, men det är klart, det ser ju bättre ut om du skriver så, det fattar till och med jag.
(tips till er på unicell, kolla ljudfilerna som Sten har, så kommer ni att höra vad som sagts)

Det var du själv som sa att jag inte skulle skicka in filen i måndags eftersom ni hade sjuk personal och inte kunde laga min fil förrän om ett par dagar, därav att jag ville vänta så att jag kunde använda unibas för bokföringssyft tills ni hade mer tid och möjlighet att laga filen.

Vi jobbar mycket i denna familjen och har svårt att vara utan bokföringsprogramet för långa stunder. (läs flera dagar)
Detta eftersom vi får in kunder som vill ha offert på sina byggprojekt och då gäller det att vara bland de första att lämna in för att vara med och slåss om kakan.

Problemet Sten och jag fick var att han totalt vägrade att svara mig på om återbetalning av en produkt som var trasig, OM man inte kunde hitta felet, det enda han gjorde var att gapa och skrika och slänga på luren.... ( givetvis gapade och skrek jag oxå och sa både det ena och det andra)

Medans han i sin tur tyckte att han svarat på min fråga genom att säga att han måste ha filen för att kunna svara på den frågan.

(hur svårt är det, jag vet inget företag som inte lämnar tillbaka pengarna vid en trasig vara, alternativt ett tillgodokvitto)

Men nu ska tydligen problemet vara löst, och ingen är mer lycklig än jag, (kanske Sten oxå ändå, han slipper förhoppningsvis mig i luren numer ju ;.) )

Jag har testat några offerter i testbolaget, och allt verkar fungera denna gången!

Till syvende och sist en stor ELOGE till unicell (kanske då speciellt till Sten, som verkar vara hjärnan bakom allt) för att de faktiskt verkar ha hittat felet denna gången, plus att det som vanligt gick väldigt snabbt att få tillbaka filen!
Vill samtidigt ge ett fång rosor till den trevliga supporttjejen som hjälpte mig igenom några av mina tester. (hörde aldrig vad du hette, hoppas du ändå hör/ser detta och känner igen dig)

För kan man ge ris, MÅSTE man kunna ge ros oxå.

Jag är inte långsynt, men är precis som du Sten en människa med känslor....
Hoppas vi aldrig mer behöver höras av varandra....(ta nu detta på rätt sätt)
 Skrivet av:  Ljunggrens Plattsättning IP: 85.30.148.238



Svar: offert-fel samt klagomål ang. detta 2009-11-04 22:17
Hej!

> Till syvende och sist en stor ELOGE till unicell (kanske då speciellt till Sten, ....
>
> Vill samtidigt ge ett fång rosor till den trevliga supporttjejen som hjälpte mig...

Det här var en rätt trevlig avslutning på debaklet!
Sån't uppskattas av oss andra forum-besökare!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 90.231.62.28




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 3 =