Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

sie export och import 2005-12-05 17:33
Min revisor behöver fixa några grejor med min bokföring. Jag har gett honom sie-filerna, men hur ska jag få in den ändrade informationen i Unibas igen?
 Skrivet av:  Dieter IP: 84.246.95.149



Svar: sie export och import 2005-12-09 17:21
Du kan förstås exportera SIE-filer från UNI_BAS. Dessa filer kan sedan Din revisor läsa in i sitt system och det ser då ut precis som om Du suttit på hans maskin och "knappat" in alla transaktioner där. Din revisor märker helt enkelt inte om Du använt UNI_BAS eller något annat program. Din revisor har förastås ett program som passar hans behov och hans kunskapsnivå. UNI_BAS passar inte riktigt bra för honom/henne, men tillgodoser mycket väl Dina behov.

Meningen med att skickla filer till revisorn är att ge honom möjlighet att se över vad Du gjort och eventuellt skapa en s.k bokföringsorder som Du kan "knappa" in i UNI_BAS. viss vore det kanske bra att i detta läge kunna läsa in en SIE-fil istället. Problemet är att Du i UNI_BAS också håller reda på Dina kundfordringar och leverantörsskulder. Om du t.ex tittar i bokföringen på Kunders konto, då ska ju den siffran som står där stämma överens med de fakturor Du har i systemet. Om Du via en SIE-fil (som alltså INTE innehåller kund- och leverantörsuppgifter) skulle importera transaktioner till ett kund eller leverantörskonto - då får man en högst oönskad differens mellan bokföring och kundfakturor/leverantörsfakturor. Vi har därför tiills vidare funnit det säkrare att man knappar in de (oftast få) transaktioner som revisorn gör i Din redovisning.

Eventuellt kommer vi att kunna lösa detta framöver.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 1 =