Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Statistik 2009-10-27 20:40
Hej
Undrar om det finns någon möjlighet att kunna jämföra månad för månad år ör år på ett bra sätt, och inte då den lilla rapport rutan, utan kan man få upp det på något som liknar excell ark eller så
Joakim
 Skrivet av:  Joakim IP: 81.226.51.5



Svar: Statistik 2009-10-27 23:56
Du har ju tillgång till en helt fantastisk rapportgenerator om du går in under fliken "Egna Rapporter". Rapportgeneratorn som faktiskt är ett litet program i programmet, är oerhört kraftfull och innehåller mängder med verktyg för att ta fram både enkla och otroligt avancerade rapporter. Att skicka filer till Excel är givetvis inga problem heller.

Rapportgeneratorn kan vara lite knepig att komma underfund med, så jag skickar en länk här, där du kan ladda ner en svensk manual i pdf-format:

help.dropshell.com/dropshell/.../4d_rapporter_pre2003.pdf

Ta dig tid att gå igenom denna och prova att experimentera lite och du kommer att få uppleva en helt ny värld som öppnas för dig. Dina skräddarsydda rapporter kan du givetvis spara på datorn och plocka fram när du behöver. Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.35



Svar: Statistik 2009-10-28 00:05
Jag läste mitt inlägg och såg att jag måste förtydliga mig...

Du går alltså inte till "Rapportgenerator", utan till fliken RAPPORTER och därefter väljer du SKAPA EGNA RAPPORTER. Tyvärr är det väldigt svårt att lämna hjälp om denna fantastiska funktion så här på forumet, men med lite tålamod kommer du att bli lika lyrisk som jag över vad denna rapportgenerator kan åstadkomma.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.167.35



Svar: Statistik 2009-10-28 08:29
Jag anade att det fanns något under dessa flikar
Tackar
Mvh
Joakim
 Skrivet av:  Joakim IP: 81.237.203.42



Svar: Statistik 2010-07-23 18:37
Tyvärr fungerar inte länken.
Jag söker också en översikt med:
Månader i kolumnerna och konton i raderna.
Jag betalar gärna för en sån rapport om någon har en.
mvh
fredrik
 Skrivet av:  Fredrik Arvas IP: 90.229.135.201



Svar: Statistik 2010-07-26 17:19
Kan du förklara lite bättre vad du vill ha ut? Det som du nämner med månader respektive konton torde gå att skapa i vanliga programmet.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.166.112



Statistik 2011-02-05 16:10
Kan inte någon som redan gjort en rapport dela med sig av den så att vi andra kan få lite snabbare och enklare introduktion till hur man ska göra. Jag tycker inte manualen är särskilt väl skriven och definitivt inte intuitiv. Logiken finns säkert, men jag förstår den inte...

Jag skulle vilja göra rapportmallar för:

Försäljningsstatistik: kronor per kund/per kundgrupp/per månad/år/löpande 12 mnd
Försäljningsstatistik: antal artiklar per varugrupp/per år/per kund

Någon som kan hjälpa mig?
 Skrivet av:  Didrik IP: 81.235.35.68



Svar: Statistik 2011-02-06 13:11
Nu hade du hittat en gammal tråd och länken jag hänvisar till finns nog inte kvar. Det är lite problematiskt att dela med sig av rapporter eftersom dessa lätt kan relateras till mitt företag och det är inget som man vill lämna ut hur som helst.

Rent allmänt tror jag du kan hitta delvis det du behöver i RAPPORTER/ARTIKLAR/STATISTIK. RAPPORTER/BOKFÖRING/SPÅRA KONTO är också användbart och om du klickar på ett konto så får du upp samtliga transaktioner på kontot och kan välja år och dessutom perioder.

Det är inte svårare att sätta sig in i RAPPORTGENERATORN än i t.ex. EXCEL eller WORD, det gäller bara att ha tålamod. Jag ska här ned lämna en enkel beskrivning.

Gå in på RAPPORTER/SKAPA EGNA RAPPORTER. På vänster sida ser du ett antal val ex.vis KUNDER, LEVERANTÖRER m.fl. välj ex.vis KUNDER. Du får nu upp en ny ruta och jag brukar köra med nedanstående variant.

Klicka på avbryt och du får upp en ny ruta. Klicka på avbryt en gång till och du får upp en ruta som heter "Quick Report" Gå upp längst till vänster där det står "FILE" och klicka och sedan klickar du på "NEW".

Gå ner till fältet med rapportparametrarna. Ovanför fältet ser du en liten ruta där det kanske står "Report Columns" eller ev. "Master table". Här ska du välja "ALL TABLE".

Se till så att REPORT TYPE-knappen till vänster är inställd på "LIST".

Nu är det bara att klicka på + vid de parametrar du vill använda och sedan markera och klicka på den gröna pilen till vänster (Du kan också dra och släppa i fältet till vänster). Ovanför ser du nu hur dina val lägger sig i kolumner bredvid varandra och sedasn fungerar programmet som windows, d.v.s. print, save o.s.v. Sparar du filen så kan du gå in här och hämta den nästa gång. Om du gör något fel, kan du alltid gå tillbaka till FILE och NEW och börja om på nytt.

Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 81.234.200.164



Kraschar 2012-10-05 10:10
Hej

Tack för beskrivningen. Följde din beskrivning Åke och det fungerade bra helt till jag försökte generera en rapport (print preview), men då får jag bara tomma rader. Måste jag specificera ett år eller kund e.l.?

Känns som jag närmar mig "målet"...


Med vänlig hälsning
Didrik
 Skrivet av:  Didrik IP: 46.194.162.80



Svar: Statistik 2012-10-05 10:16
UNI_BAS kraschar när jag försöker generera en rapport till skrivare (printer - pdf)
 Skrivet av:  Didrik IP: 46.194.162.80



Svar: Statistik 2012-10-06 12:09
Du kan säkert skriva ut rapporten korrekt till en vanlig skrivare. Det betyder ju då att det i det fallet inte är fel på UNI_BAS.

Men, om du istället använder en pdf-skrivare och om systemet i det fallet "kraschar", då bör du testa en annan pdf-skrivare eftersom felet då med all säkerhet ligger i din pdf-skrivare.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =