Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Egna uttag 2005-12-05 13:00
Om man inte vill ha en kontantkassa, men gör kontanta utlägg för bolagets räkning, hur ska det bokas? Jag vill ju ha tillbaka de pengar jag lagt ut och helst ska de in på mitt eget bankkonto. Personen har aktiebolag.
Och vad är egentligen skillnaden på kontorsmaterial och förbrukningsinventarier?
Glad för hjälp!
 Skrivet av:  Eva IP: 85.30.188.238



Svar: Egna uttag 2005-12-06 17:59
Vad är det för fel med en kontantkassa?
Köp prylar med egna pengar, lägg kvittona i kontantkassan och ta lika mycket pengar från kontantkassan. Kontantkassan har då betalat prylarna! Fungerar smärtfritt och bra i ett bolag där man har personlig tillgång till kassan. Men, om man inte har tillgång till kontantkassa blir det lite stökigare.

Jämförelse:
Vid ett vanligt fakturaköp inlevereras prylar och en räkning kommer till företaget. Vid egna utlägg levereras också prylar till företaget och det dyker så småningom upp en räkning (för utlägget) hos företaget .... Samma princip alltså!

Först och fråmst måste du (privatpersonen) skriva en räkning till bolaget och bifoga dina kvitton. Kvitton är busviktiga! De behövs för bolagets MOMS-redovisning och för att visa att det inte är frågan om svart-lön.

Bolaget bokför räkningen som en skuld samtidigt som inventariervärdet ökas. Så småningom betalas skulden och företagets bankgirot/postgirokonto-behållning minskar.

När det gäller kontorspryttlar och förbrukningsinventarier så är det bara en (smått informell) distinktion mellan sånt som används på kontoret och sånt som används ute i verkstaden (skruvmejslar, handborrmaskiner, svarvstål mm). Dvs produktionsutrustning som inte har ett alltför långt liv och som heller inte är särskilt värdefullt. Det är heller ingen kris om man råkar använda "fel" konto. Det blir bara lite besvärligare att hålla koll på vem som drar iväg med kostnaderna. Verkstaden skall ju inte belastas med kontorets förbukning av suddgummi....

/Lars B
/Nöjd UNI-BAS-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.199.103.100




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 2 =