Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kostnader utan faktura...?? 2005-12-04 21:18
Jag skall göra momsavdrag för lite olika frakter jag har haft på en mängd paket till kund, som skickats via posten.

Hur gör jag detta?

När jag går in på KOSTNADER UTAN FAKTURA och skriver in uppgifterna och sedan skall spara står det: Du kan inte spara en verifikation med differens!

Exempel: jag skall skriva in kostnader för 500:- inkl. 25% moms ( Frakter ), så går det inte..??

Hjälp.......!


MVH


Niklas
 Skrivet av:  Niklas IP: 81.229.115.56



Svar: Kostnader utan faktura...?? 2005-12-05 08:54
Du skrev:
" Jag skall göra momsavdrag för lite olika frakter jag har haft på en mängd paket till kund, som skickats via posten.
Hur gör jag detta?"

Om du menar hur Du bokför detta, då är svaret att Du bokför detta genom att gå till Registrera/Kostnader utan faktura. Se gärna vår video på http://www.unicell.se/videodemo.html


Du skrev:
"När jag går in på KOSTNADER UTAN FAKTURA och skriver in uppgifterna och sedan skall spara står det: Du kan inte spara en verifikation med differens!
Exempel: jag skall skriva in kostnader för 500:- inkl. 25% moms ( Frakter ), så går det inte..?"

Vid registrering i UNI_BAS skall Du hela tiden förflytta Dig mellan registreringsfälten genom att trycka på entertangenten. När Du passerat alla fält tryck då en extra gång på entertangenten så att raden sparas.
Jag hoppas att det är denna situation Du befinner Dig i och att Du fått svar på Din fråga. Många gånger är det svårt att riktigt förstå en fråga som ställs endera via mail eller här på forum. Det kan i viss lägen vara enklare att besvara fågor via telefon eftersom vi då kan ställa frågor till Dig för att säkerställa att vi förstått frågan rätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Kostnader utan faktura...?? 2005-12-07 01:04
När du är i läget för registrering av "Kostnader utan faktura" ...

Du bokför genom att först klicka på "Betalt för"-knappen. Sedan väljer du konto "Frakter mm" och skriver in summan t.ex. 80 SEK ock klickar på "Kostnaden ökar". Då kommer 80 sek frakt + 20 SEK moms ned i tabellen. Så längt är allt rätt.

Vad du nog har missat är att pengarna skall balanseras mot ett lika stor uttag från kassan (girot etc) redan i detta läge.

Gå upp igen, nu till knappen "Betalt från" och klicka. Du kan nu välja vilken kassa/tillgång som skall belastas ("Minska") med dessa 100 kronor.

Voila! Summorna tar ut varandra och du kan nu "Spara".

Glöm inte att transportföretagets kvitton skall utgöra verifikat.

Prova med Testföretaget innan du skriver in uppgifterna i ditt "riktiga" företag

/Lars Bergström
/Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 8 =