Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföringsmetod 2009-10-13 13:02
I mars började jag att bokföra enligt fakturametoden. I dag råkade jag se att det står "Bokföringsmetod: Kontantmetoden" under DATASBAS - Kontouppgifter. Vad gör jag nu!?
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.90.204



Svar: Bokföringsmetod 2009-10-13 19:47
Om du bokför fakturorna först när de betalas, så använder du kontantmetoden!
 Skrivet av:  Åke IP: 90.227.45.183



Svar: Bokföringsmetod 2009-10-14 07:01
Det blir tokigt med momsen iallafall. Vad står det på f skatt sedeln att du ska bokföra efter?
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.25.72



Svar: Bokföringsmetod 2009-10-19 19:28
Jag har först bokfört fakturorna när de har registrerats och sedan när betalningen har skett. (Jag är kassör i en ideell förening - visste inte förrän nu att man kunde ändra mellan kontant- och fakturametoden i programmet.) Frågan är alltså vad som händer nu!?
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.90.204



Svar: Bokföringsmetod 2009-10-20 20:33
Du kan fortsätta bokföra som du gjort, det är en bra metod och du får ju koll på resultatet direkt så att säga. Några problem med momsen lär det väl inte bli i en ideell förening utan momsen blir som vilken kostnad som helst och någon F-skattsedel har ni väl inte heller?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.12



Svar: Bokföringsmetod 2009-10-21 09:34
När man skapar sin datafil får man i våra bokföringsprogram ange vilken bokföringsmetod man ska ha. På skärmen får man också information om att bokföringsmetod framgår av F-skattesedeln. Man får välja mellan fakturametoden och kontantmetoden. Kontantmetoden = bokslutsmetoden - vilket också anges på skärmen.

Har man valt fel bokföringsmetod eller framöver byter från en metod till en annan, kan man förstås göra detta. MEN, man kan inte byta hursomhelst och inte fram och tillbaka. För ett byte måste man därför ha hjälp av supportavdelningen. Har man serviceavtal då ingår den hjälpen förstås i avtalet, men saknar man serviceavtal, då får man betala för den hjälpen. Eftersom våra serviceavtal är prissatta så lågt, är den rätta lösningen att man då istället tecknar ett serviceavtal.

Serviceavtal som ger fri telefonservice (ring hur mycket Du vill) under 1 år och fria uppdateringar kostar 600:- kr + moms under 1 år. Om man har varit utan serviceavtal mer än 6 månader tillkommer en anslutningsavgift på 400:- kr + moms. Har man ett program från oss, kan man när som helst teckna ett serviceavtal även om man inledningsvis valt att avstå från att teckna ett avtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Bokföringsmetod 2009-12-07 11:18
Om jag bestämmer mig för att byta bokföringsmetod MÅSTE eller BÖR jag då göra det i samband med nytt bokföringsår? Vad händer med bokföringen om jag ändrar metod mitt under ett pågående bokföringsår?

PS 1. Jag skäms lite över mina tidigare inlägg eftersom okunskapen lyser igenom. Jag har aldrig bokfört enligt fakturametoden eftersom registrerade fakturor aldrig har fått verifikatnummer - de hamnade bara i reskontra, men tills för några dagar sedan trodde jag att det var samma sak. Nu vet jag bättre, jag använder kontantmetoden även om jag inte förstod det tidigare!

PS 2. Vi har inte F-skattsedel och är inte momsregistrerade.
 Skrivet av:  Johannes IP: 213.89.90.204



Svar: Bokföringsmetod 2009-12-07 14:29
Du kan byta från fakturametod till kontantmetoden när som helst under året.

Du kan byta från kontantmetoden till fakturametoden bara i samband med bokslut ELLER om man vid tillfället har helt nollställda kund-och leverantörsreskontror - dvs inga obetalda kund- eller leverantörsfakturor.

Oavsett om man byter hit eller dit så måste man ta hjälp av supportavdelningen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =