Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokföra utlägg före start, AB 2009-10-12 19:00
Jag har ett nystartat AB och skall lägga in några kvitton från före uppstart. Det handlar om "byggnation i annans fastighet" (iordningställande av lokal) och skall vad jag förstår bokföras på ett 11xx-konto. De skall därmed finns som "anläggningstillgångar". Har jag förstått rätt?
Men när jag nu lägger in detta i bokföringen, kan jag då boka mot ett skuldkonto, ex "2890 Övriga kortfristiga skulder" och sedan ta ut dom i en klump vid ett senare tillfälle (då det finns mer pengar att ta ut)?
 Skrivet av:  PeO IP: 81.216.196.199



Svar: Bokföra utlägg före start, AB 2009-10-13 00:44
Lite svårt att ta sånt här på forumet eftersom det finns lite följdfrågor. Har du ett AB så har du också en revisor som du borde kunna fråga en del, han tar ändå bra betalt...

Jag gissar att du har inrett en lokal som bolaget hyr eller äger. Frågan är vem som betalat inredningen, du eller bolaget? Allt som du har lagt ut för bolaget får du givetvis ta tillbaka och dessutom med marknadsmässig ränta. Detta gäller dock inte aktiekapitalet som alltid ska vara intakt.

Finns det pengar, är det bra att ta ut dessa eftersom de försvinner om bolaget kursar. Det är riktigt att bokföra t.ex. byggnation o.dy. som anläggningstillgång och har någon annan än bolaget betalat detta blir det givetvis en skuld. Vissa anläggningsutgifter kan dras av direkt och behöver inte med automatik betyda att de ska bokföras som tillgång men som sagt rådfråga din revisor som kan ge dig enskilda råd anpassade för ditt företag.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.185.226




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 8 =