Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Klientkonton 2009-09-20 16:09
Hej, detta kanske kan tolkas som en bokförings fråga?

Jag har inte startat än eller valt bokföringsprogram, men min fråga gäller hur man löser detta på bästa sätt i Unicells bokföringsprogram.

Jag ska i min bokföring använda mej av klientkonton, och då kommer pengar som inte är mina gå via mej (eller en viss del är oftast mina).

Jag tror jag vet hur jag ska bokföra dem då pengarna förs in på mitt konto, nämligen genom att bokföra insättningen på ett speciellt klientkonto på banken i debet och så skuldför mej på samma belopp i kredit på ett 28XX konto, med förutsättningen att jag själv inte tar några pengar, vilka jag kommer att göra i de flesta fallen, vilket blandar in andra konton, men det ignorera vi för inte krångla till det i onödan.

Men hur ska jag bokföra det då de pengarna går ut? Ska det ske genom en ny transaktion, fast det motsatta när det gäller debet och kredit? Fast blir det inte då en väldig oordning om det sker många transaktioner, och jag behöver ha stenkoll på villka som är betalda och inte betalda, så har ni något tips?

En annan sak som försvårar det hela är att jag har tänkt att jag ibland ska skicka ut en faktura för få in dessa pengar som inte är mina, så då måste jag skicka ut en faktura ifrån bokföringsprogramet, som jag inte kan bokföra som betald då pengarna kommer inpå kontot, för då blir det fel i bokföringen, för då blir det ju som en intäkt, för man kan ju inte av vad jag kan se bestämma vilka konton som berörs då förutom vilket konto pengarna förs inpå.

Så när jag får den betalad, så måste jag av vad jag kan förstå kreditera den fakturan, för sedan gå till övrig bokföring, där jag ska göra som jag skrev längre upp, och sen när pengarna har lämnat mej så ska jag göra en ny transaktion?

Har jag rätt?

Alltså det säger ju sig självt att detta kommer bli väldigt svårt att hålla koll på om det sker många transaktioner (villket jag hopppas på). Jag kan ju ha egna anteckningar på något block hemma som underlättar det, men finns det något i själva unicells program som jag kan göra för att underlätta processen och ha bättre ordning och översikt? En bra funktion hade varit om man hade kunnat koppla transaktioner ihop med varandra så att man ser att de hör ihop, om ni förstår vad jag menar, så man slipper leta efter dessa 3 transaktioner för sej.
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Klientkonton 2009-09-20 16:42
Jag upptäckter andra problem nu, och det är ju att dels så bör jag för enkelhetens skull kunna se på något sätt att det är en sådan form av faktura, men sedan behöver jag ju kunna bestämma vilket konto som ska stå som inbetalning för just den fakturan, för det ska ju sättas inpå klientkontot och inte ens vanliga postgiro eller bankgiro.
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Klientkonton 2009-09-20 19:00
Allt - PRECIS ALLT som man kan göra i ett vanligt bokföringsprogram, det kan man även göra i UNI_BAS. UNI_BAS skiljer sig alltså rent bokföringsmässigt inte från något annat bokföringsprogram. Det enda som skiljer är att det i UNI_BAS förutom den vanliga DEBET/KREDIT- bokföringen även finns en enklare väg att göra samma sak men där man slipper Debet och Kredit. Denna utökade möjlighet att bokföra är ingen begränsning utan bara ytterligare ett sätt att göra samma sak - fast enklare, mera begripligt.

Ovanstående betyder att man i UNI_BAS kan skapa konton som passar den egna verksamheten på samma sätt som i andra bokföringsprogram. Beskrivningen i inlägget tyder på att man måste lägga upp en del speciella konton för att få kontroll över klientmedel på samma sätt som i andra bokföringsprogram.

När det gäller de klientmedel som Du först "fakturerar ut", kan man lösa detta på olika sätt i UNI_BAS. Det finns bl.s möjlighet att lägga upp flera kundkonton som man kan använda istället för 1510 som är det normala kundkontot. Artiklarna som Du fakturerar ska ha ett försäljningskonto som är just det 28XX som Du nämner i Ditt inlägg - alltså använd inte ett 3xxx-konto på artikeln som Du fakturerar ut. på så vis slipper Du de extratransaktioner som Du talar om.

Nåväl detta kan utvecklas ännu mera i detalj, men det väsentliga är att Du i UNI_BAS kan göra allt som Du kan göra i ett annat normalt bokföringsprogram + lite till, men Dina frågor är av den karaktären att de borde i första hand besvaras av en revisor/redovisningskonsult eftersom vi på UNICELL inte ska ge oss in på deras arbetsområde. Att djuploda en avancerad fråga här i forum är inte heller så enkelt.
 Skrivet av:  UNICELLAB IP: 78.69.177.222



Svar: Klientkonton 2009-09-22 19:47
Tack för svaret!

Självklart är inte lösningen med att man mer eller mindre slipper tänka på debet och kredit något negativt.;)

Tipset om att ändra försäljningskontot inne på artiklen, tar bort en onödig transaktion, så tack för det.:) Måste ju dock fortfarande göra en extra transaktion för då pengarna lämnar mej.

Problemet med hur jag får in dessa speciella klientkonto uppgifterna på fakturan kvarstår också, inne på databas så ser jag bara plus och bankgiro. Det lättaste vore ju dock faktiskt om det hade funnits en möjlighet inne på själva kundfakturor att välja vilket bankkonto/postgiro/bankgiro som ska stå på fakturan, eller om kunden i sig var bunden till ett visst inbetalningssätt, för jag kommer ju inte bara skicka ut fakturor av denna karaktär, utan även vanliga,

Jag skapade ett extra kundkonto, 15XX, och skapade några kunder som var låsta till det kontot, och gjorde sedan några transaktioner med dem, och bokförde sedan som betalt. Men de syns ändå inte på det 15XX konto då jag går in på Rapporter-Spåra konto? Samma sak gäller 1510 kunderna (även dem ni har skapat), bortsett ifrån de order som ni har lagt in, de syns där då man bokför dem som betalt?

Men jag kan inte förstå vad jag gör för fel, om jag gör något fel, för de bokförs ju som betalt, det står exempelvis i dagboken att betalning har skett, och de syns på 19XX kontot, men inte 15XX kontot?

Mvh
Henrik
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132



Svar: Klientkonton 2009-09-22 20:46
Du har eventuellt ställt in Ditt system för att hantera kontantmetoden alternativt har Du skapat ett betalningsvillkor med 0 (noll) kreditdagar..... alternativt - Jo, vi kan hålla på länge om vi ska bena ut detta via forum. Ring oss istället så kan vi sedan komma tillbaka hit och tala om orsaken till att det inte alltid blir som Du vill och hur man gör för att det ska bli som man vill.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.188



Svar: Klientkonton 2009-09-22 21:25
"Du har eventuellt ställt in Ditt system för att hantera kontantmetoden "

Det stämmer att jag har ändrat det till det, dock så har jag 14 kreditdagar på fakturorna.

"Ring oss istället så kan vi sedan komma tillbaka hit och tala om orsaken till att det inte alltid blir som Du vill och hur man gör för att det ska bli som man vill. "

Får väl göra det, har även lite andra frågor också som inte hör till detta, så som om ni kommer funka på windows 7, och om man slipper reklamen i den köpta versionen, och vad som händer vid en datakrasch eller databyte. Jag vet att man kan säkerhetskopiera, men man kopierar väl inte hela programet då, utan den måste väl installeras på nytt, så måste man köpa programet på nytt då? Å var hittar man månads- och kvartalsdeklaration, hittar årsbokslutet, men inte månads- och kvartalsdeklaration. Jag som är blind antar jag.

Å kanske lite till.;)
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.242.132




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 7 =