Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Övrig bokföring, kostnad utan faktura 2009-09-13 21:13
Hej, jag har läst att man bör bokföra ett "eget uttag" 2013 under fliken "Övrig bokföring". Blir det helt galet om man lägger det under fliken "kostnad utan faktura" ?

Hälsningar Per
 Skrivet av:  Per IP: 79.138.202.35



Svar: Övrig bokföring, kostnad utan faktura 2009-09-13 21:55
Först: Eget uttag är INTE en kostnad!

Sedan: Flikarna är anpassade för att snabba upp ditt arbete. Det går att i vissa fall att göra bokföringar under "fel" flik, men du får då inte den rätta ledningen/hjälpen i din bokföring. Det är fullt möjligt att under "kostnader utan faktura" skriva in en minskning av kassa och minskning av skuld till ägaren (det vi kallar "eget uttag"), men den pedagogiska effekten bli liksom haltande, eftersom eget uttag inte är en kostnad.....

Så, visst kan man använda "fel" flik i vissa fall, som t.ex i din frågeställning, men det kan bli stökigare att jobba med programmet.
I och med att du skrivit in beloppen och klickat på "Spara" ser du inte längre hur verifikatet framställts eller vilken flik som använts. Alla verifikat får exakt samma uppbyggnad, några fält med belopp i kredit och debet och tillhörande kontonummer.

Du kan kolla i "Testbolaget" hur det ser ut om du gör på olika sätt.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Övrig bokföring, kostnad utan faktura 2009-09-13 22:09
Tack för svar!
Jag vet att eget uttag inte är någon kostnad, jag råkade göra fel. Skyller på trötthet...
Det kanske går att åtgärda genom att ändra verifikatet.
 Skrivet av:  Per IP: 79.138.202.35



Svar: Övrig bokföring, kostnad utan faktura 2009-09-14 09:02
Du behöver nog inte ändra något alls!
Kolla i verifikatet. Står det rätt belopp och konteringsnummer där, är allt grönt!


/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =