Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Registrerat fel konto vid factoring 2009-09-01 17:04
Hej

Jag har registrerat kundfodringar 1510 när jag sålde min faktura. Den skulle alltså ha registrerats på 1512. Hur reder jag ut detta problem? Fakturan är redan registrerad och pengarna från finansbolaget finns mig redan tillhanda.
 Skrivet av:  David IP: 81.225.116.218



Svar: Registrerat fel konto vid factoring 2009-09-01 18:04
Så som jag förstår det har Du redan rett ut det lilla problemet.
Problemet uppstod när Du konterade 1510 som då borde innebära att kunden var skyldig Dig dessa pengar. Istället blev ju kunden skyldig finansbolaget dessa pengar och finansbolaget blev skyldig Dig motsvarande summa, som Du väl fick utbetalt till Dig direkt. ....... Var det någon som förstod detta?? - Knappt jag själv.

Först fakturan: Helt rätt med 1510 kunden är skyldig Dig dessa pengar så fort fakturan är skickad.

I nästa steg skickar Du fakturan till finansbolaget, vilket innebär att kunden inte längre är skyldig Dig dessa pengar. Registrera därför en "betalning fån kund" och använd 1512 som betalkonto. 1510 blir därmed nollställt och det framgår i bokföringen att finansbolaget är skyldig Dig beloppet.

Slutligen får Du betalt från finansbolaget. Bankkontot ökar (debet) och finansbolagets skuld till Dig minskar (kredit). Du får förstås inte betalt fullt ut för skulden, men mellanskillnaden sätter Du i debet på kostnadskontot för kreditavgifter.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.137




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =