Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-08-31 09:58
Jag mailade och frågade om UNI_BAS fungerar utan problem under Mac OS X Snow Leopard, och fick svaret att: "Det är något problem att köra Snow".

Fick aldrig någon mer förklaring om vad detta "något" innebär eller när detta kommer åtgärdas. Trist att inte kunna uppgradera på grund av ett gammalt PowerPC-program.
 Skrivet av:  Oscar IP: 80.72.151.98



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-08-31 11:41
Se där! Att INGET kan ställa till med sådan oreda.
- Jag menar att ordet "inget" föll bort i svaret som skulle ha varit "Det är inget problem att köra Snow"
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-08-31 13:26
Aha, då blir det till att testa ikväll då och hoppas att ni har rätt! Tack för svaret.
 Skrivet av:  Oscar IP: 80.72.151.98



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-08-31 22:37
"Du måste installera Rosetta om du vill öppna EXE. Vill du installera det nu?"

Mhmm, någon Intel-version planerad? Trist att behöva installera ett kompatibilitetslager för ett enda program.
 Skrivet av:  Oscar IP: 213.113.113.239



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-09-01 08:16
När det gäller ritprogram eller spelprogram då är det förstås viktigt att man ligger "i framkant" på utvecklingen. Man vill ju då åt alla nya "fancy" funktioner. Säkerhet är här ett okänt begrepp.

UNI_BAS är ett bokföringsprogram och där har man helt andra preferenser. Där är säkerhet viktigare än någonsin. Vi väljer därför att inte ligga helt i framkant på utvecklingen. Mac OS X Snow Leopard är ju trots allt inte mer än någon vecka gammalt.

Både Du och alla andra användare kan vara helt övertygade om att vi följer med i utvecklingen precis så som vi gjort alltsedan 80-talet. Vi har följt varje steg i utvecklingen - men hela tiden ett steg efter framkanten.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-09-03 10:26
Hej! Jag installerade Snow Leopard igår och upplevde installationen av Rosetta som mycket enkel. UniBas beter sig därefter helt normalt, vad jag har kunnat märka.
 Skrivet av:  Lars Berg IP: 85.225.203.150



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-09-03 11:08
Visst, men som jag förklarade i ett inlägg som inte blivit godkänt än, så handlar det mer om att bytet till Intel gjordes för många år sedan av Apple, att hålla kvar vid PowerPC som måste köras via ett kompatibilitetslager är inte direkt optimalt. Sen om det beror på databasen som UNI_BAS använder låter jag vara osagt, men är så fallet kanske det är dags att se sig om efter något modernare som inte begränsar utvecklingen så mycket.

UNICELL´s kommentar:
Oscars "ännu ej godkända inlägg" innehöll en länk vilket automatiskt stoppar inlägget. Här följer Oscars inlägg (utan länk till wiki):

Apple bytte till Intel-arkitektur under 2006, att inte dra nytta av nya funktioner i det nyaste operativsystemet är väl självklart förståeligt, men att inte kompilera era program för Intel är märkligt. Med tanke på att nu Snow Leopard inte installerar Rosetta (kompatibilitetslager som gör det möjligt att köra gamla PPC-program under Intel) som standard pekar ju trots allt mot att stödet kan komma att fasas ut framöver.
Vad gäller "fancy" funktioner.. Kan ju bara säga att jag hade bytt ut UNI_BAS utan att tveka om det kom ett alternativ anpassat för svenska förhållanden som såg bättre ut än er mjukvara. Det är inte bara funktionaliteten som räknas, ett modernt och snyggt gränssnitt gör sitt också.
 Skrivet av:  Oscar IP: 213.113.113.239



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-09-18 10:28
Jag kan inte skriva ut med Uni Bas och Snow Leopard. Så fort jag klickar på Skriv Ut låser sig programmet (Application not responding).
Unicell säger att det beror på min "specialinstallation" och "specialskrivare". Jag har gjort en vanlig installation och har en vanlig skrivare Espon PX700W. Behöver jag säga att den funkar med alla andra program.

Nåväl, nu har jag sagt upp avtalet och ska leta upp en program som funkar.
 Skrivet av:  Michael IP: 84.55.100.223



Svar: Inget problem med Macintosh Snow Leopard! 2009-09-18 11:48
Michaels problem med utskrifter behöver inte nödvändigtvis bero på Snow Leopard och inte heller på UNI_BAS eller 4D. Vi har använt 4D som programspråk sedan 1988 och har alltsedan dess i max 5-6 fall haft problem med utskrifter som vi inte kunnat lösa - inget av dessa med Snow Leopard. Vi ska då tänka på att 5 - 6 fall på snart 10.000 kunder måste ses som ett litet antal. I dessa 5 - 6 fall har man kunnat lösa utskriften genom att man använt en annan skrivare. Det är säkert så det inte varit fel på varken skrivare eller program. Däremot kan det vara så att problemet ligger i kombinationen skrivare/UNI_BAS TILLSAMMANS med någon annan hård- eller mjukvara som är installerad på just den datorn. Det kan vara en brandvägg, virusprogram eller något annat som stör. Att hitta den kombinationen är näst intill omöjligt.

Vi vet att UNI_BAS fungerar utmärkt tillsammans med Snow Leopard. Det har inte framkommit utskriftsproblem hos andra användare. Vi måste därför utgå ifrån att det är så som ovan sagts - det är kombinationen av Michaels program/inställningar som ställer till problem. Därmed inte sagt att det är fel på Michaels inställningar, bara det att den kombinationen inte fungerar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =