Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kontanter 2009-08-28 11:24
Jag hyr ut kanoter under sommaren och sitter nu med 30000 i kontanter. hur bokför jag detta, varje uthyrning för sig eller går det att bokföra som klumpsumma, utyrning 2009.
 Skrivet av:  Swix IP: 193.235.215.103



Svar: Kontanter 2009-08-28 14:26
Ooooo.... varför så lång väntan på bokföringen....?
Egentligen skulle du ha bokfört inkomsterna långt tidigare, faktiskt dagligen, men praktiska omständigheter kan göra att man kanske hanterar bokföringen lite glesare.

Varje uthyrningstillfälle skulle alltså -egentligen- ha resulterat i ett eget verifikat och en egen bokföringspost.

Du kan nu ordna det så att du bokför slantarna som intäkt (mot kassa), MOMS-konto, och försäljningskontot. I textrutan kan du göra en tydlig not om att det avser uthyrning av X kanoter under Y dagar. Ju tydligare, dess bättre. Har du koll på varje uthyrningstillfälle så är det jättebra att föra in det här. Du kommer att behöva veta detta för din egen del eftersom du redan om någon månad kommer att ha glömt hur många uthyrningsdagar och tillfällen du haft. Det blir också lättare för skattemyndigheterna att acceptera en klumpsumma om det på ett vettigt sätt går att visa varifrån slantarna kommer.

Det blir även lättare för dig att kunna motivera dina kostnader för reparationer mm, om du tydligt kan visa att kanoterna använts flitigt, och vid många tillfällen. Extra bra är det om du kan visa specifika händelser när skador uppstått. Inköp av reparationsmtrl kan bli extra tydlig om du då kan skriva t.ex: "rep efter ofrivillig forsränning, uthyrning 12/7-14/7" i textfältet!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Kontanter 2009-08-31 08:12
Tack Lars
Du har naturligtvis rätt men jag skyller på lathet och sommar och väldigt många uthyrningstillfällen. Jag har kvitto på varje tillfälle och min tanke var att dela upp klumpen i månader och dels i texrutan göra en anteckning. Sedan har jag ett kalkylark som jag sätter in i pärmen där varje tillfälle finns om någon skulle vilja kontrollera. Det rör sig om närmare 200 uthyrningstillfällen och det var därför jag ville klumpa ihop det lite. Bra tänkt också med reparationer, även om detta år innebar 0 kr, bra kajaker :-)

/Johan
 Skrivet av:  Swix IP: 193.235.215.103



Svar: Kontanter 2009-08-31 22:03
Det där borde vara OK. Jag ser inga svåra farligheter i det där förfarandet.
Du kan visa att du har koll på uthyrningen och det uppskattas av alla.

Grundregeln är den att kassatransaktioner skall bokföras senast påföljande dag.
Om det av praktiska skäl är omöjligt att göra bokföringen "datormässigt" måste det finnas en manuell kassabok för den dagliga penninghanteringen. Man kan jämställa ditt kalkylark + kvittoblocket med en sådan kassabok, men bäst är det om du har en "riktig" kassabok (+ kvittoblock) där du för in din uthyrning löpande. Det är då OK att ta kassabokens sammanställning (ofta!) och föra in som "klumpar" i UniBas.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare, vars råd inte skall anses juridiskt bindande, och....
/ .... tidigare Kajak-paddlare, men efter en alltför blöt och våldsam närkontakt med Herren Gud - Skaparen, så har jag gett blanka Fan i den aktiviteten... :-)
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 5 =