Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Förskottsbetalning 2009-08-24 14:16
Hej,
Har laddat ner uni_bas och "leker" lite med testföretaget och tycker programmet är riktigt bra, men jag har en fråga angående förskottsbetalning. Har letat i forumet och hittat lite olika direktiv som gör mig osäker hur det ska bokföras.

Kunden betalar i förskott till bankgiro (eftersom det är en personligt vald vara så tar det ungefär 4 veckor innan leverans)
Hur bokför jag detta?

Hälsningar
/Cecilie
 Skrivet av:  cecilie IP: 217.208.86.35



Svar: Förskottsbetalning 2009-08-26 23:52
Hej!

Du har fått slantar från kunden och du är alltså lite tillfälligt skyldig kunden pengar (eller varor).
Slantarna du fått innefattar både ersättning för varan och dess moms.
Du bokför alltså att du fått in slantar på ditt postgiro (konto 1920) och att du fått in MOMS (konto 2610). Du motkonterar det hela som en skuld till kunden (konto 2420).

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förskottsbetalning 2009-08-31 11:16
Hej igen,

Ok, tack för svaret. Jag måste bara fråga, jag gör ingen annan bokföring när jag sedan skickat varan och inte är i skuld till kunden?

Hälsningar
Cecilie
 Skrivet av:  cecilie IP: 217.208.86.35



Svar: Förskottsbetalning 2009-08-31 18:51
När du skickar varan bokför du en minskning av skulden till kunden (2420) och en ökning av försäljningen (3610).

Din skuld till kunden är därmed nollställd, kunden har fått sin vara och du har fått dina slantar....


/ Lars B
 Skrivet av:  lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Förskottsbetalning 2009-08-31 22:00
Hmm... varför krångla till det (enl min mening).
Det är penningtransaktioner som skall bokföras, inte leveranser.
Ibland skickas faktura med leverans, ibland efter och ibland före (som i detta fall).
Bokför faktura och inbetalning av denna på vanligt sätt, logistiken kring leverans är en annan historia (eller?).
/Tore
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Förskottsbetalning 2009-09-01 19:10
Jodå! Helt rätt, men nu var det en betalning i förskott och ingen faktura som låg till grund för förskottsbetalningen. Har man inte skickat faktura utan det lyckligtvis dräller in pengar lite nu och då, så bör man bokföra slantarna som en skuld till kund.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Förskottsbetalning 2009-09-01 21:22
Hmm...
Jag "säljer" kurser. Anmälan är bindande och kursavgiften skall betalas i förväg.
Bör/skall jag bokföra kursavgifterna som skuld till dess att kursen hållits,
eller gäller det bara andra "varor"?
/Tore
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Förskottsbetalning 2009-09-01 23:33
Det blir lite mindre konkret om det inte är frågan om fysiska varor, men rätt snalikt ändå.

Om du jobbar mot faktura:
Om du skickar en faktura så hanterar du situationen precis som vanligt. Skicka faktura (3010), motboka som fordran (1510). När betalningen väl kommer till ditt postgiro (1920) avbokas fordran, samtidigt skickar du en deltagarbekräftelse till kursdeltagaren. Skulle kursen av någon anledning inställas efter att du fått betalningen så skickar du en kreditfaktura till kursdeltagaren och en utbetalningsanmodan till postgirot. När kursdeltagaren fått pengarna så "betalar" du kreditfakturan och minskar tillgången på postgirot.

Om pengar kommer indrällande helt apropå:
Om du fått in pengar utan att ha skickat någon faktura, då kan du använda förfarandet enligt resonemanget tidigare.
Du skall också då skicka en en bekräftelse till deltagaren. Du bör i den vevan skriva ett kvitto till deltagaren (faktura med 0 dagars löptid) så att kunden får ett vettigt verifikat att boka sitt utlägg mot och så att du kan nollställa förskottet mot en försäljning. Återbetalning vid inställd kurs utförs på samma sätt som vid fakturering.

Du kan kolla hur det fungerar genom att göra några transaktioner i testbolaget. Jag har en busgammal utgåva av UniBas och där är kvittohanteringen "kluttig", och jag misstänker därför att kvittohanteringen fungerar betydligt bättre i modernare utgåvor av UniBas.

Det här går säkert att fixa på andra, kanhända smidigare, sätt.
Tips... någon?

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 1 =