Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Övergång till UNI-BAS-fakturering från egna; Nr.? 2009-08-20 12:29
Det tog ett tag för oss att hitta fram till vilket bokföringsprogram vi skulle använda oss av. I och med det hann verksamheten och fakturering komma igång innan vi fått UNI_BAS installerat och påbörjat bokföringen.

Det verkar smidigt att fakturera med hjälp av UNI_BAS så det vill vi gärna börja med. Hur ska jag då bokföra de fakturor som redan är historia som vi tillverkat i Excel?

Jag tänker framför allt på fakturanummerserier som inte får brytas. Skönt hade det varit att helt enkelt tillverka fakturorna på nytt i UNI_BAS men de blir ju några slags falska kopior då. Men det kanske inte är nån som bryr sig om hur det ser ut i vårt bokföringsprogam? Skatteverket kanske bara tittar i pärmen och ser att fakturorna plötsligt ändrar design och inte har nåt att invända mot det?

Ett problem är ju i och för sig att våra Excel-fakturor börjar på 1, sen 2, 3 o.s.v. medan UNI_BAS vill börja på 09-0001.

Mvh David
 Skrivet av:  David IP: 90.233.199.247



Svar: Övergång till UNI-BAS-fakturering från egna; Nr.? 2009-08-20 14:17
Det är fullt tillåtet att ha flera olika nummerserier på sina fakturor. Det enda kravet är att nummerserierna måste inom sig vara sammanhängande.

Mitt förslag är att Du registrerar fakturorna på nytt i UNI_BAS. Skriv ut fakturorna och häfta ihop dem med kopiorna från Excel-faktureringen. Skatteverket kan då lätt se att allt överensstämmer och är OK.
Häfta ihop 09-10001 med gamla 1, 0910002 med gamla 2 etc
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Övergång till UNI-BAS-fakturering från egna; Nr.? 2009-08-20 14:20
WOW snabbt svar! Tack så mycket!
 Skrivet av:  David IP: 90.233.199.247




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 6 =