Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Artikel med flera poster 2009-07-30 16:46
Är det möjligt att tillverka en artikel med tre rader och saldon i Unibas:
Typ - en artiklel som t.ex kallas Modul 1 och som visar tre rader:

Reklam 100 kr
Skatt 5 kr
Adm 20 kr
Längst ner på fakturan visas 125 kr + moms osv....
Eller är man tvingad att skapa artikel var för sig...
 Skrivet av:  Thomas IP: 85.225.168.13



Svar: Artikel med flera poster 2009-07-30 18:26
Hej Thomas,

I varje fall går det att skriva en hel del i anteckningar som hamnar till höger om artikelnamnet i fakturan. Summan på artikeln kan man själv ändra manuellt om man av olika anledningar har olika debiterings summor på samma artikel.

Däremot funderar jag på vad du vinner med en dylik artikeluppställning. Artikeln ska ju knytas till något konto. I min bokföring skulle reklam, skatt samt administrativa avgifter hamna på varsitt konto. I ditt fall på samma konto, vilket du nu har tänkt dig. För mig förefaller det hela helt obegripligt och jag undrar också om ett bokföringsprogram FÅR göras på det vis du efterfrågar?

Men rent teoretiskt kan du göra en sådan artikel som t.ex Modul 1, sedan går till anteckningar och skriver i dina poster med respektive summor. Längst ner vid Artikelbelopp skriver du in 125 kr. Allt skrivs ut prydligt och fint på din faktura av UniBas.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.135.134



Svar: Artikel med flera poster 2009-07-30 18:42
Jo jag är med på det. Jag kan ju ha en artikel som heter reklam och en som heter skatt och en som heter adm men frågan är om det går att göra om dessa till en artikel....
Vad jag skulle vinna på det är tid om jag på förhand kunde tillverka de olika modulerna och på vis bara ett par return fram till Spara rad och sen var det klart.
Nu får jag plocka fram de olika delarna var för sig och Spara rad på.
 Skrivet av:  Thomas IP: 85.225.168.13



Svar: Artikel med flera poster 2009-08-01 16:44
Du berör inte frågan hur de fakturerade artiklarna ska komma in på samma konto. Det du vinner i tid vid faktureringen, förlorar du när du sen ska bokföra din "trippel-artikel". För du har väl inte reklam, skatt och adm. avgifter på samma konto? Eller uttnyttjar du inte automatkonteringen?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.240



Svar: Artikel med flera poster 2009-08-01 23:20
Det finns en tilläggsmodul för lagerredovisning och i den avancerade delen av lagerredovisningan, finns även s.k Strukturartiklar - dvs artiklar som består av/ingår i andra artiklar. Så som det är nu, skrivs inte strukturen ut (dvs de ingående artiklarna), Vi skulle kunna göra detta till ett tillval. - specificera strukturen på fakturor Ja/Nej

Är det så Du menar?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.166



Svar: Artikel med flera poster 2009-08-04 11:38
Jag skulle vilja ha en modul/artikel som kan skriva ut och kontera (alltså kostnadsföra på rätt konto direkt)

Exempel. Jag väljer modul 1 och vips kommer en färdig struktur upp med 3 rader:
Reklam 100 kr (som bokas på försäljningskonto 3011 Reklam)
Reklamskatt 8 kr (som bokas på reklamskattekonto 3750 Reklamskatt tror jag)
Administration 500 kr (som bokas på försäljningskonto 3012 adm
Längst ner kommer summa 608 kr + moms = 760 kr (som bokas på kundfordringar)

Hoppas ni förstår vad jag menar. En liknande struktur återkommer mellan 50 - 100 ggr per vecka för mig.
 Skrivet av:  Thomas IP: 85.225.168.13




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 4 =