Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Reseutlägg 2009-07-27 17:42
Hej!
Jag har ett par frågor gällande resor:

1. Hur bokför jag resor som mitt företag lagt ut för, men enligt avtal med uppdragsgivaren får ersättning för på fakturan?
Måste ju bokföra utgiften, fast det verkar ju konstigt om jag kan dra av för en utgift som jag sedan får tillbaka på fakturan, om ni förstår vad jag menar...

2. Om jag använder lånad bil i samband med jobb, behöver jag spara kvitto för att dra av den exakta drivmedelskostnaden, eller kan jag enligt schablon dra av 18,50 per mil? Gäller i det senare fallet körjournal som verifikation och vad ingår i så fall i en körjournal?

OBS! Jag driver en firma med artistisk verksamhet som är momsbefriad. Jag kan därför inte lyfta någon moms...
MVH
/Sara Niklasson
 Skrivet av:  Sara Niklasson IP: 79.138.207.9



Svar: Reseutlägg 2009-07-28 14:18
Hej Sara,
Det är nog enklare än så. Du bokför ju fakturan som intäkt till din firma. Resor eller bilhyra, drivmedel m.m. blir ju en kostnad. Såvitt jag förstår behöver du inte knyta dina resor som du fakturerar, specifikt till varje resetillfälle utan helt enkelt bokföra inkomster (fakturor) och utgifter (kostnader).

Problemet är naturligtvis om firman inte äger någon bil och du "lånar" som du säger. Får du låna bil gratis? 18,50 milen gäller om du åker EGEN bil för ett företags räkning. OBS! om du som artist åker till ditt jobb, gäller den vanliga schablonen (tror det är 8.000 kr innan avdrag).

Ett förslag från mig, är att du låter ett handelsbolag äga bilen och fakturerar resan med moms separat. Då kan du också lyfta moms på det aktuella bolaget. I detta fallet kan resan vara hur mycket eller hur lite som helst (förutsatt att arbetsgivaren accepterar). Får du vinst på handelsbolaget, måste du givetvis skatta för denna som vanligt.

Din artistiska verksamhet fakturera du som vanligt utan moms på den tidigare nämnda firman.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.155.221



Svar: Reseutlägg 2009-07-28 19:13
Tack Åke för snabbt svar!

Angående reseutlägg i allmänhet (dvs även t.ex. tåg) har jag hittills specificerat detta på fakturorna för att förtydliga för uppdragsgivaren. Det som känns konstigt då är ju om jag drar av exempelvis utgift för en tågbiljett på 521 kr och på en faktura har ersättning för tågbiljett 521 kr så kanske det ser misstänkt ut för skatteverket? Eftersom detta står på fakturorna så kan ju datumen kopplas ihop...
Fast det du menar är kanske att det är så det funkar och att det inte spelar någon roll oavsett om man har specificerat det eller inte?

Vad gäller milersättning för bil; betyder det att jag inte kan dra av några drivmedelskostnader alls om jag själv inte äger bilen och inte har utgifter på över 8000 kr/år när jag åker till spelningar?
Jag har lånat bil gratis och kan ju därför förstå logiken i att jag inte får dra av 18,50/mil eftersom jag inte står för några värdeminskningskostnader, slitage osv. Men kan jag då dra av den faktiska bensinkostnaden med kvitto som verifikation?

Mvh
/Sara
 Skrivet av:  Sara Niklasson IP: 94.191.168.107



Svar: Reseutlägg 2009-07-29 14:54
Hej igen Sara,

Jag kan inte se något misstänkt i att du drar av de faktiska kostnaderna. Se bara till att spara kvitton o.dy. Ditt stora problem är egentligen att skattekontoren bedömer resor lite godtyckligt. Det finns en lag som säger att resor till och från arbete inte är avdragsgilla förrän de passerat kr 8.000. Har du reseavdrag för 10.000, får du alltså dra av 2.000.

Självklart är det bra att speca fakturan om du bokför denna som det står. Skatteverket vill veta vad som är lön respektive kostnader. Får du reseersättning med 18,50/milen godtas detta, men har du inget fordon kan du inte dra av resekostnader, dessa blir pålagda din lön. Man får ta ut hur mycket rimlig resekostnad som helst. T.ex. 30 kr/milen. Men de överskjutande beloppet från 18,50/milen räknas som lön.

Tyvärr verkar Skatteverket gå på den linjen att även en artist åker till sitt arbete precis som vilken anställd som helst. Även om du ena dagen åker till Malmö och nästa Göteborg o.s.v. Däremot har man rätt till traktamentsavdrag som jag tror är 285 kr/dag. Avdrag för logi är ok.

Har du lånat bil får du givetvis dra av bensin/olja och sådant, men gränsen 8.000 kr gäller fortfarande. 18,50/mil får endast dras av av fordonets ägare och då ska den personen ha använt fordonet för sitt arbete. I vissa län kan skatteverket vara snällare om man hävdar att man fraktar utrustning typ högtalare, instrument m.m. Jag vet också folk som generellt hyr bil och åker till arbeten och får detta godkänt som avdrag. Som du ser är det "som vanligt" lite godtyckligt inom olika skatteområden, så ring gärna och prata med någon på Skatteverket. Skriv upp namn och datum vid tillfället, för det som tjänstemannen lovar, gäller sedan för din deklaration.

En annan sak som många inte uppmärksammar, är att artister och musiker har ett generellt avdrag när det gäller sociala avgifter. Arbetsgivaren får dra av 30% på lönen innan han betalar sociala avgifter. Det innebär att skatt på lön/gage också beräknas efter 30% avdrag.

En bra variant är att bilda ett riktigt AB som anställer dig. AB får dra av alla kostnader och du kan ta ut lön utan att tänka på reseschablonen. Moms får bolaget också dra av. Nackdelen är att du måste punga ut med 100.000 i aktiekapital som du i.o.f. kan låna till. Aktiekapitalet finns alltid kvar även om du säljer bolaget eller lägger ner det. Dessutom måste du ha en auktoriserad revisor som kollar din bokföring. Man håller på att titta på detta med aukt.revisorer och det kan bli en förändring till det enklare, men inget är klart.

Det går också att starta ett bolag med säte i Storbritannien för 1 kr, men det är förknippat med en del bokföringskrångel avseende redovisning, men väl värt att kika på...

Slutligen Handelsbolag kan också vara en variant. Lyssna med någon som är insatt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.154.5



Svar: Reseutlägg 2009-07-30 00:39
Tack snälla Åke för uttömliga svar!
/Sara
 Skrivet av:  Sara Niklasson IP: 79.138.129.86



Svar: Reseutlägg 2009-08-01 00:14
Hej
Angående resornas berättigande till avdrag. Jag var på Skatteverket på en information inför bokslut 2008. Då sa de att har du en firma med en lokal som man åker till varje dag, från hemmet, så är det 8000 kr gränsen som gäller. Ex.vis om man har en butik som man åker till varje dag. (likställs med en anställd som åker till jobbet). Men om man åker från hemmet ut till en kund för att utföra ett arbete är det avdragsgillt från första kronan.
Så som jag ser det så kan en artist som åker ut till kund på en spelning dra av hela kostnaden. Men har du som artist en egen studio som som du åker till varje dag så får du dra kostnaderna över 8000 kr.

// Johan
 Skrivet av:  Johan IP: 90.237.129.23



Svar: Reseutlägg 2009-08-01 16:36
Hej Johan,

Det visar hur godtyckligt skattelagstiftningen är. I olika län tillämpar man godtyckligt praxis beroende på någon högre tjänstemans personliga ställningstagande.

Det vore intressant att veta vilket skattekontor du pratat med?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.240



Svar: Reseutlägg 2009-08-02 17:38
Den tjänsteman som sade detta arbetar lite överallt i Halland, med placering Varberg tror jag.

De körde denna info i hela länet och i en fin powerpointpresentation, så jag tycker ju att det borde ligga mer bakom än enskild tjänstemans tolkning. Men vem vet... :)
 Skrivet av:  Johan IP: 90.237.133.155



Svar: Reseutlägg 2009-08-03 02:40
Hej igen Johan,

Eftersom jag jobbar med en del artister runt Mälardalen så blev jag intresserad av ditt inlägg avseende reseavdrag. För några år sedan var det inga problem för musiker, DJ:s, trubadurer m.fl. att dra av schablonavdraget (idag 18,50) från första milen. Men sedan ett par år tillbaka är det tvärnit och man menar generellt att dessa yrkesgrupper jag nämnt, på intet sätt skiljer sig från "vanliga arbetare" när det gäller reseavdrag. Man anser enligt "Praxis" att lagen inte undantar någon yrkesgrupp och Länsrätterna runt om Mälardalen har också följt denna princip.

Tyvärr anser inte denna yrkesgrupp som måste resa med scenutrustning, ljud och ljus m.m. att det är någon rättvisa i denna "tolkning", så det är mycket intressant att Skatteverket i Halland har en annan uppfattning...

Jag ska undersöka detta eftersom vi alla ska vara "lika inför lagen"
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.191.59




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =