Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

moms & arb.giv.avgift i bokf. NYBÖRJARE 2009-07-21 15:26
När jag tryckt ut och godkänt momsrapporten för maj så bokförs ju det automatiskt. I detta fallet skulle jag få 2979:- tillbaka. När skv betalar ut dom antar jag att jag anväder konto 1930 som vanligt och för in 2979:- i debet. Vad använder jag för konto i kredit? Momsdeklarationen för juni kommer jag att få betala pengar. Då är det kredit 1930 med beloppet och sedan debet konto??? Jag betalar den 12:e
När jag betalat in arb.giv avgifter och skatt den 12:e
Konto 1930 kredit med totalsumman
Konto 2710 debet med skatten
Konto 7510 debet med arb.giv.avg.
Konto 8910 med F-skatt.
Är detta rätt??
 Skrivet av:  Marie IP: 78.69.12.206



Svar: moms & arb.giv.avgift i bokf. NYBÖRJARE 2009-07-21 21:38
När Du skriver ut momsrapporten bokförs ingenting automatiskt. Så är det i UNI_BAS. det finns andra bokföringsprogram där momskonton nollställs efter utskrift av en momsrapport, vilket då innebär att man i dessa bokföringsprogram inte senare kan skriva ut rapporten på nytt. Vi tycker inte att detta är bra.

Det räcker om man i bokföringsprogrammet nollställer momskonton 1 gång per år i samband med bokslut.

Momsinbetalning bokförs helt enkelt:
1930 Bankkonto Kredit (Tillgången minskar)
2650 Momsredovisningskonto Debet (Skulden minskar)

Om man får tillbaka moms: som ovan men byt Debet/Kredit

Momsrapporten kan på detta sätt skrivas ut valfritt antal gånger fram till bokslut. Varför krångla till allting? Varför nollställa momskonton 12 gånger per år om det räcker att göra det 1 gång per år?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.179.72



Svar: moms & arb.giv.avgift i bokf. NYBÖRJARE 2009-07-22 11:25
Konto 7510 för arbetsgivaravgifter gällande anställda är helt OK.
Har du enskild firma?
Beträffande F-skatt är det då inte företaget utan DU som är skatteskyldig, och ingen bokföring i företaget skall således ske.
Däremot är det förstås inget som hindrar att du gör ett "Eget uttag" på beloppet (om plånboken är tom) och i verifikationstexten kanske anger syftet med uttaget.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =