Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Mycket klagomål gentemot Unicell 2009-07-13 12:54
Hej

Jag har nyligen börjat använda Unicell och har därmed varit tvungen att använda forumet samt ringa till dem. Jag har alltid fått hjälp eller åtminstone en förklaring. Perfekta svar kanske inte alltid levereras men för det priset av Unicell samt eventuella tilläggsmoduler är jag nöjd. Det handlar trotts allt om ett bokföringsprogram för oss amatörer till en engångskostnad och inte licens som måste förnyas varje år. Till det kan man naturligtvis köpa ett supportavtal för en rimlig summa (tycker jag). Smaken är olika och är man inte nöjd får man väl använda en annan leverantör. Jag tror i alla fall inte att man hittar en likvärdig leverantör till samma pris. Säkert kan du hitta bättre program och bättre support, kanske till och med får ett program byggt men då talar vi om program av och för proffs till helt andra kostnader. Vill man promt ha Unicell men är missnöjd med supporten kan man säkert förhandla med dem för att få mer avancerad support men då till ett högre pris. Ta ett beslut, och agera därefter.

Unicell, kritiker, kunder och andra; fortsätt med era inlägg i forumet, det gör att vi amatörer utvecklas och lär oss hela tiden.
 Skrivet av:  David IP: 81.225.115.49



Svar: Mycket klagomål gentemot Unicell 2009-07-21 15:40
Hej David,
Ibland tycker jag faktiskt synd om Unicells medarbetare eftersom vissa "klagomål" verkar helt osakliga. I de flesta fallen verkar det som "kverulanten" begått några riktiga blunders och i sin insikt om sin egen begränsning eller dumhet, låter sin ilska gå ut över Unicell och alla dess anställda.

Många köper programmet utan support och tror att allting ska fungera smärtfritt. Man tänker inte på att egna datorn kan råka ut för problem som i slutänden också kan drabba UniBas. Man tänker inte heller på att ett bokföringsprogram, hur bra och fullkomligt det än är, behöver utvecklas hela tiden efter kundernas behov och små justeringar av olika slag behöver göras då och då, ofta p.g.a. myndigheters agerande.

För min del tycker jag Unicell ofta visar ett oerhört tålamod och har bra distans till ett flertal dumma kommentarer och påhopp som ibland kan förekomma här på forumet. Observera också att alla inlägg kommer in på direkten, alltså ocensurerade! Det lyfter jag på hatten för. Många av våra statliga institutioner skulle behöva ett sådant här forum och Sverige skulle då fungera betydligt bättre.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.153.172



Svar: Mycket klagomål gentemot Unicell 2009-07-21 15:58
Unicell sköter sig bra!

Visst kan Unicells svar till "gnällpellar" ibland vara lite kantiga/klantiga, men i det stora hela har Unicell skött sig mycket bra. Unicell ger ju t.o.m ibland via detta fora hjälp åt sådana som inte ens har serviceavtal!

Och maken till lättanvänt bokföringsprogram får man leta efter!

/ Lars B
/ Helnöjd med Unibas!
/ Helnöjd med detta fora!
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Mycket klagomål gentemot Unicell 2009-07-24 10:03
Jag har support avtal med Unicell och varje gång man ringer till supporten känns det som att man bara är i vägen.. otrevlig attityd helt enkelt.
 Skrivet av:  Hans IP: 89.202.167.66



Svar: Mycket klagomål gentemot Unicell 2009-07-24 12:00
Vi har inte satt någon spärr för anonyma inlägg. Mailadress är inte angiven i föregående inlägg. Vi har inte haft kontakt med någon "Hans" idag.

Vi skulle förstås föredra om man i ett inlägg likt detta ger sig tillkänna. Hur kan vi annars bemöta inlägget? Vi har över 200 andra leverantörer av bokföringsprogram som avundas vårt forum, men där många av förklarliga skäl inte vågar visa sitt ansikte.

Om det ändå är så att "Hans" är kund och har supportavtal, då får det ju inte vara så som det skrivs i inlägget. Den som kontaktar serviceavdelningen har rätt att kräva att bli bemött på ett trevligt sätt - självklart.
Samtidigt är det inte alltid så lätt att hantera supportsamtal. Ett supportavtal innebär ju inte att vi ska påtaga oss revisorns arbetsuppgifter. Vi svarar alltså inte på frågor där svaret är detsamma oavsett vilket bokföringsprogram man använder. Vi svarar bara på frågor som är relaterade till vårt eget bokföringsprogram. Tyvärr måste vi sätta dessa gränser. Gränser kan lätt misstolkas som att vi är otrevliga som inte ställer upp.
Ett supportavtal innebär heller inte att man "äger" supportavdelningen och därmed har fri tillgång till supportens tid. Vi kan t.ex ge instruktioner om HUR man laddar ner en uppdatering, eller HUR man registrerar en viss faktura eller verifikation. MEN, vi kan inte alltid sitta med under nedladdningstiden eller under tiden som fakturan eller verifikationen registreras. Detta gäller förstås speciellt om det finns andra kunder i telefonkö till supporten. - Vi talar om HUR man gör - men man måste själv göra. Detta är förstås en svår balansgång, men fri tillgång till supportens tid skulle innebära en avsevärd ökning av supportavgiften alternativt långa köer för den som vill ha support. Här måste vi hjälpas åt. Det händer att vi får höra "Jag har betalt för support - det får ta den tid det tar - andra får väl vänta" - så är det inte - man måste hjälpa till själv också.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Mycket klagomål gentemot Unicell 2009-07-26 14:55
Jag har en känsla av att vissa inlägg tillkommit bara för att jävlas med Unicell och kanske från någon "avundsjuk" konkurrent. Jag har väldigt svårt att tänka mig att Unicells support skulle vara otrevlig. Måhända att det, som Unicell säger, frågor av ren bokföringskaraktär och således orelevanta i supportsammanhang och vid ett sådant besked surnar vederbörande till.

Jag skulle vilja uppmana Unicell att kanske införa någon form av lösenord som tilldelas alla användare. Detta skulle också fungera vid inlägg här på forumet. Alltså utan lösenord, inget inlägg. Det måste vara oerhört irriterande för företaget att få dessa anonyma påhopp ideligen.

Att ha en support som är otrevlig finns nog knappast någonstans i dagsläget. Jag kan tänka mig att dessa personer som svarar är mycket noga instruerade hur kunder ska behandlas på telefon och att de dessutom har en hög tröskel för "påhopp" av olika slag. Jag personligen har bara gott att säga om Unicells support relaterat till den kontakt jag har haft.

Så en än gång vill jag säga till Unicell. Fixa till någon form av login vid alla foruminlägg, så slipper både ni och vi reta upp oss på en massa anonym osaklig kritik. När fler som köper programmet och är nöjda, kommer motsvarande fler avundsjuka att försöka svärta ner företaget tyvärr.

En kul grej! Hade ett par tyska kollegor som också pratar lite danska, här på visit nyligen. De tittade på UniBas danska version och var väldigt förtjusta. Det kanske inte är så svårt att översätta till en tysk version? Den finska är väl redan anpassad till Euro?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.190.219




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =