Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Företagskort/kreditkort 2009-07-09 23:09
Nykomling.

Hej.

Har ett AB och bokför med faktureringsmetoden.

Är lite fundersam avseende hur jag ska bokföra ett köp gjort med mitt Företagskort/kreditkort som är kopplat till mitt företagskonto.
Jag har bokfört ett inköp som "kostnader utan faktura". Dock har jag förstått att pengarna inte dras förrän en månad senare från kontot.

Har jag gjort fel? Ska jag istället bokföra första transaktionen som "leverantörsfakturor"? Dock är det ju inte frågan om en leverantörsskuld som skapas då köpet de facto är betalt. Snarare är det en skuld till banken.

Kort sagt behöver jag hjälp här.



Grupp: Medlemmar
Inlägg: 43
Medlem nr.: 11140
Registrerad: 9-January 09
 Skrivet av:  Tjamo IP: 95.209.9.177



Svar: Företagskort/kreditkort 2009-07-09 23:12
Glömde säga att mitt företag ej är momspliktigt.
 Skrivet av:  Tjamo IP: 95.209.9.177



Svar: Företagskort/kreditkort 2009-07-09 23:29
Hej,
Ja det beror ju på hur du vill ha det. Antingen tar du kvittot på köpet och bokför detta direkt som en verifikation. Kredit på kontot och debet på det konto som köpet berör. Jag antar att beloppet dras på företagskontot samtidigt med köpet. Den typ av kort du nämner brukar göra det. Har du ett VISA/Mastercard eller liknande typ Statoilkort, får du väl en räkning en gång i månaden?

Variant två är att bokföra när du får kontoutdraget. Pricka av transaktionerna och bokföra dina kvitton/betalda fakturor på samma verifikation. Kontoutdraget samt kvitton och belopp måste givetvis stämma. Resultatet blir detsamma i båda fallen. Men mitt råd är ändå att köra efter variant ett. Det blir fler verifikationer, men du är med i bokföring med datum o.s.v. och risken med att papper försvinner elimineras också.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.169.174



Svar: Företagskort/kreditkort 2009-07-09 23:41
Tack Åke för ett snabbt svar.

Alt 1 är inte möjligt då pengarna inte dras från kontot vid samma tidpunkt som köpet görs. Jag har istället automatiskt en kredit via kortet och pengarna dras från kontot först en månad senare.
 Skrivet av:  Tjamo IP: 95.209.9.177



Svar: Företagskort/kreditkort 2009-07-10 09:30
Förslagsvis bokför du precis som det är.
Vid inköp: debet aktuellt inköpskonto, kredit "skuld till kontokortsföretag" förslagsvis 2493.
Vid månadsslut när du får kontoutdrag: Debet 2493 (enligt belopp på utdraget), kredit företagskortkontot.
Du slipper då spara bokföring av inköp till månadsslut, pricka av osv.
 Skrivet av:  Tore IP: 90.227.108.181



Svar: Företagskort/kreditkort 2009-07-10 13:20
Hej igen!
Jag har förstått att du har något som för länge sedan kallades "checkkredit" hos banken. Numera kortkredit... Detta är ju också förknippat med räntekostnader och då tycker jag att Tores förslag är helt riktigt.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.134.123




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 1 =