Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura på utbildning 2005-11-19 16:46
Hur ska jag bokföra en redan betald faktura på en kurs som jag gick innan jag startade eget och på vilket konto (är utbildningskontot bara för anställda)?
Tackar på förhand

UNICELL´s kommentar:
Det förekommer lite då och då att någon ställer en generell bokföringsfråga. Med det menar vi att svaret blir detsamma oavsett vilket bokföringsprogam man använder.
Vår policy är att vi normalt inte svarar på dessa frågor. Vårt forum är ett öppet forum vilket ju innebär att vem som helst kan "dra sitt strå till stacken. Vi håller tummarna för att Berit får ett svar av någon.
 Skrivet av:  Berit IP: 83.227.79.250



Svar: Faktura på utbildning 2005-11-24 21:08
Hej!

Utgifter innan man startat firman får man ibland, men inte alltid, ta med in in firman. Man kan ta med sig retroaktiva inköp sedan ett år innan firmastarten.

Det man får ta med sig är t.ex. kontorsmtrl, datorer, programvaror och rätt mycket annat. Kravet är dock att det är prylar som verkligen krävdes för att kunna starta firman. Din utbildning kanske faller in i den ramen. I så fall, bokför den som vanligt, med det ursprungliga datumet.

Men, kolla helst med skattemyndigheten om din utbildning är OK. Var beredd att visa/diskutera kursplanen. Om det är för mycket latjo-lajban så godkänns inte kursen som tjänsteutövning. Det är bättre att fråga i förtid än att drabbas av strul i efterhand!

Kontomässigt så bokförs utbildningar på utbildningskontot som kan användas generellt oavsett om det gäller chef eller anställd. Det är ju en kostnad för företaget hur som helst.

/Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 3 =