Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Leverantörsskulder inkasso 2009-06-15 23:53
Hej

Jag har haft en tuff höst och vår likt många andra. Mina kundfodringar har släpat vilket i sin tur resulterat i att mina leverantörsskulder inte betalas i tid. Nu har jag fått flera fakturor från inkassobolag. Hur för registrerar jag dem och hur bokar jag orginalfakturan? JAg är helt färsk med unicell. Tack på förhand för tips och råd.
 Skrivet av:  David IP: 78.156.203.214



Svar: Leverantörsskulder inkasso 2009-06-16 16:57
Den enkla varianten, som kanske inte är helt korrekt, men som spar en massa jobb:

Du har registrerat leverantörsfakturan när den kom. Du får sedan någon handling från ett inkassobolag. Häfta ihop handlingen med fakturan i pärmen. Gör inget mer just nu.

När det blir dags att betala, måste Du förmodligen betala in beloppet till inkassoföretaget och förmodligen det högre beloppet som inkluderar ränta etc.
Registrera nu betalningen under Registrera/betalning till leverantör. Registrera betalning av det ursprungliga beloppet.
När betalningen är gjord, gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat - klicka på betalningsverifikationen. Här kan Du nu kontera (registrera) merkostnaden/mellanskillnaden. I slutändan ska Du ha krediterat betalkontot med just det beloppet som Du betalat ut.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Leverantörsskulder inkasso 2009-06-16 20:27
Hej igen

Men från vilket konto skall jag boka den extra kostnaden på? i detta fall rör det sig endast om 50kr påminnelseavgift. Men Jag har flera där inkassokostnader samt ränta kommer tillkomma. Jag förstår att jag skall avsluta med att boka en minskning av pengar ifrån bankkonto 1940. Tacksam för svar.
 Skrivet av:  David IP: 78.156.203.223




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 5 =