Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Jag har öppnat fel datafil 2009-05-12 13:26
Hej.
I den SIE-rapport jag skickade till redovisningskonsult finns verifikationer som jag inte hittar i min bokföring i programmet Uni-Bas. I detta slutar verifikationsnummer vid 235, men på SIE-rapporten finns verifikationer upp till 260.
I dessa som saknas behöver jag nu ändra en del.
Vad kan ha hänt?

UNICELL har ändrat rubriken på detta inlägg:
Tidigare rubrik: Verifikationer försvunnit i programmet
Vi har ändrat rubriken eftersom det är ett felaktigt påstående
 Skrivet av:  Anders IP: 136.8.150.6



Svar: Jag har öppnat fel datafil 2009-05-12 16:37
En sak är helsäker - det har INTE FÖRVUNNIT VERIFIKATIONER från programmet!

Du har helt enkelt öppnat fel datafil efter det att Du skickade SIE-filen.

Har Du gjort en uppdatering nyligen?
Om Du har serviceavtal ska du självfallet kontakt oss på service.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Jag har öppnat fel datafil 2009-05-23 10:49
Hej
Mitt fel!
Eller snarare SIE-rapportens. Då jag har brutet räkenskapsår och skickade 2007/08 rapport till redovisning, omvandlades verifikaten för år 08 så att de numrerades i följd efter 07. I utskriften började numreringen inte om från 0 utan fortsatte från föregående år.
Jag hade alltså förbisett att jag även hade verifikat från år 2007.

En annan fråga: i utskriften från redovisaren skrivs ö som ÷ och ä som "O med ett streck ovan". Varför?
Misstänker att du svarar i stil med "det måste vara fel på redovisarens utskriftsprogram..." För Unicell är väl fulländat?

Hälsningar
Anders
 Skrivet av:  Anders IP: 83.248.90.77



Svar: Jag har öppnat fel datafil 2009-05-23 11:23
Du har så rätt så - UNICELL är fulländat, men även en sådan storhet som Solen har ju sina fläckar...

Festliga tecken i SIE-sammanhang beror på att SIE använder ett föråldrat teckensnitt "PC8" - där 8 står för 8-bitar. Vårt programmeringsspråk "4D" är inte riktigt lämpat för detta föråldrade teckensnitt. Redan 1987 när vi började använda 4D, byggde 4D på 32-bitars teknik. På den tiden fanns inte Windows, men väl DOS som byggde på 8-bitar eller 16-bitarsteknik. I början/mitten av 90-talet kom så Win-32 och även Windows95 som då byggde på 32-bitarsteknik. 8-bitars teckensnitt är sedan länge övergivet i de flesta sammanhang. Idag talar man då snarare om nästa steg i utvecklingen som då blir 64-bitars teknik.

Nåväl eftersom vi använder 4D och eftersom det där finns vissa brister för hantering av det föråldrade 8-bitars teckensnittet, då innebär detta ett litet hack i kanten på UNICELL´s fulländning.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 10 =