Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokslut 2009-05-11 01:07
Hej!
Jag är ny användare och har så här i efterhand bokfört 2008 enligt bokslutsmetoden och är i stort sett klar med detta.

Jag har nu kommit till slutet av 2008 och har då ett antal fakturor som vid årsskiftet befanns vara obetalda.

Eftersom det inte kännts rätt att använda den fina fakturamodulen (fakturorna finns ju redan utprintade i annat format) så undrar jag om jag borde bokföra dessa fakturor på t.ex. 1511 eller om det är bättre att låta bli och istället använda skatteverkets bokföringsunderlag?

Om jag använder 1511 och t.ex. försäljningskonto 3010 (eller finns bättre alternativ!?) så antar jag att de rapporter som kommer ut av bokslutsfunktionen kommer att innehålla försäljningsreslutat som inte borde finnas i resultaträkningen när man använder kontantmetoden / bokslutsmetoden? Hmm.. Hoppas någon vänlig själ vill komma med en rekommendation.
Vänliga hälsningar
Gustav
 Skrivet av:  Gustav IP: 80.216.89.243



Svar: bokslut 2009-05-14 10:26
Hej Gustav,
Du gör en liten lista på dina obetalda fakturor och bokför dessa som en klumpsumma på Interima fordringar. När dessa sedan betalas, krediteras de undan för undan. Blir någon obetald kan du skriva av den i slutet av detta år.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.75




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 10 =