Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur får jag bort en bokförd kundfordring 2009-05-04 12:41
Hej!

Jag har av misstag bokfört en kundfordring. Hur får jag bort den. Det finns ju inte längre kvar någon faktura att registrera betalning från kund mot. Har försökt att fixa via "övrig bokföring" men där får jag meddelandet "kontot på denna verifikatrad är spärrat! Du kan därför inte ändra raden"
Hur gör jag?

/Micke
 Skrivet av:  Micke IP: 82.183.171.87



Svar: Hur får jag bort en bokförd kundfordring 2009-05-05 17:09
Du kan inte "sudda" bort varken fakturor eller verifikationer. Hade Du kunnat göra det, då hade du riskerat att få påhälsning av farbror polisen.

Det korrekt sättet att behandla en felaktig faktura är att kreditera fakturan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Hur får jag bort en bokförd kundfordring 2009-05-07 13:36
Var nog lite otydlig... Jag har en bokförd kundfordran/kundförlust. Jag har alltså ett belopp på konto 1510. Råkade helt enkelt trycka på knappen "bokför resterande kundfakturor" utan att tänka på konsekvensen... Jag har fått pengarna men missat att bokföra betalningen. Hur kan jag bokföra betalningen nu när fakturan redan är betald av kontot 1510?

/Micke
 Skrivet av:  Micke IP: 82.183.171.87



Svar: Hur får jag bort en bokförd kundfordring 2009-05-07 18:22
Vi missförstår varandra nog rejält här. Du skriver att fakturan "redan är betald av kontot 1510". Detta kan inte stämma - tänka vad mycket enklare denna fråga hade kunnat besvaras via telefon. Kan du berätta för mig hur den verifikationen ser ut där betalningen skett?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 10 =