Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

kreditnotor syns i listan av obetalda fakturor 2005-11-10 14:05
I Unibas under 'Rapporter' -> 'Spåra Fakturor'- > 'Obetalda', listas alla kunder som ännu ej betalat sina fakturor. Men jag ser också de kreditnotor där vi har betalat tillbaka kunden i denna lista. Kan man få bort dessa, då det hade underlättat om man endast ser vilka kunder som är skyldiga oss pengar? Kanske har jag glömt något moment eller registrerat kreditnotorna på fel vis här?

Mvh,
Sandra
 Skrivet av:  Sandra IP: 81.228.254.142



Svar: kreditnotor syns i listan av obetalda faktur 2005-11-10 15:49
Det finns två sätt att registrera en kreditnota:

1 - Under rapporter/kunder om Du här klickar på en faktura där ännu inga betalningar registrerats, då finns en knapp "Kreditera fakturan". Fakturan kommer då automatiskt att krediteras i sen helhet och dessutom "kvittas" mot den ursprungliga fakturan. Varken fakturan eller kreditnotan kommer därefter att visas bland obetalda fakturor.

2 - Under registrera/kundfakturor kan Du just ovanför kundnummerfältet klicka på knappen "Faktura/kredit". Väljer Du kreditnota skapar Du en kreditnota på samma sätt som en faktura skapas. En kreditnota som är skapad på detta sätt "kvittas" inte automatiskt. Den är istället "öppen", "outnyttjad", "okvittad" eller "obetald" till dess att man registrerar en "betalning" (kunden nyttjar kreditnotan) på samma sätt som man registrerar betalning av en vanlig faktura. När kreditnotan är "kvittad/betald/utnyttjad" kommer den att försvinna från listan på obetalda/outnyttjade/okvittade.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: kreditnotor syns i listan av obetalda fakturor 2005-11-10 17:01
Hej igen,

Tack för svaret! Jag fattar liksom ändå inte riktigt :-) När jag gjorde kredit notan så registerades

bank kredit
ut. moms debet
fösäljning debet

Dvs pengar ut till kund direkt. Ingen mer bokföring borde behöva registreras, eller? Dessa kunder har betalat "kontant".

Under Registrera -> Betalning från kund finns endast de obetalda fakturorna från våra kunder listade. Denna exakt samma lista skulle jag vilja se under Rapporter->Kunder->Spåra fakturor, men här finns ändå de kreditnotor som vi gjort enligt alt. 2 som ni beskrev i svaret.

Alltså, balansen på bankkontot stämmer med vad unibas visar, och kunderna har fått sina pengar tillbaka, så det verkar inte vara något fel igentligen - bara att det är lite konstigt att dessa K notor visas som obetalda fakturor. Så något fel måste jag väl ha gjort kanske?

Tack för er hjälp! :-)
Sandra
 Skrivet av:  Sandra IP: 81.228.254.142




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 9 =