Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Uppdateringar ?? 2009-04-21 23:49
Hej!

Jag undrar varför man inte får reda på vad uppdateringarna innehåller, för t ex den senaste uppdateringen så blev det ändrat att man under rapport/bokföring/huvudbok kunde sortera belopp i storleksordning för att underlätta ifall man söker någon specifik verifikation.

Nu var det ju ren tur att någon efterlyste denna funktionen här och ni svarade att den funktionen skulle vara med i senaste uppdateringen. Men tänk alla andra uppdateringar som man går miste om info och förbättringar om programmet som hade varit till fördel för en själv.
Jag tycker att detta borde vara självklart ifall man betalar serviceavgift.

Med Vänlig Hälsning

Karl
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-22 08:12
De flesta små uppdateringar berör bara ett fåtal kunder och gäller bara detaljer i programmet. Det räcker normalt sett med att Du uppdaterar halvårsvis.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-22 18:31
Hej!

Jag kan förstå att det funkar säkert alldeles utmärkt att uppdatera 1 gång per halvår.
Men för dem som har service avtal hade det varit roligt att veta vad som är förbättrat även om det är helt onödig information, det behöver absolut inte vara en A4 lång fil, bara ett par rader så att man kan klappa sig själv på axeln att man är duktig som har ett Service avtal.

Med Vänlig Hälsning

Karl
 Skrivet av:  karl IP: 81.236.158.14



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-23 02:32
Hej!

Håller med Karl.

Det borde inte vara så krångligt för UniCell att ha en sparad maillista med alla kunder som har serviceavtal. Och sedan skicka ett mail med några punkter eller korta rader om vad som är med i den nya uppdateringen. Samt även skicka med koden, då denna byts ibland. Då vet jag om uppdateringen rör mig och om jag ska lägga tid på att genomföra den. Eller om jag kan vänta till något för mig viktigt är med.

Det borde inte ta mer än fem minuter att producera och skicka ett sådant mail. Och ,precis som Karl vill mena, det får oss avtalskunder att känna oss viktig och välsupportade. Lite som ett nyhetsbrev som många företag skickar ut för att hålla kunder uppdaterade...

Mvh Johan
 Skrivet av:  Johan IP: 217.213.71.49



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-23 08:13
Håller också med. Är van vid att med varje uppdatering av alla program jag har följer en PDF med en lista som fylls på hela tiden med "bugfixes" och nya funktioner. Det är inte fult att visa vad man har förbättrat eller fixat. Det är snarare en hjälp. Ibland har jag haft problem med program som jag trott berott på mig själv eller någon hårdvara men det visar sig vid uppdateringar att man fixat till programmet.
 Skrivet av:  Mikael IP: 213.115.61.196



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-23 19:54
Håller 100% med. har även efterlyste detta förut utan resultat
 Skrivet av:  David IP: 83.233.89.230



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-23 20:51
Håller också med till 100%.
MEN, jag vet hur vi jobbar och sliter och ändå hinner vi inte med allt.
- Istället för att vara i princip ensamma om att att ha ett forum och lägga tid på att svara på frågor där, så skulle vi kunna lägga ut den där pdf-filen med uppgift om uppdateringar.
- Istället för att försöka besvara telefonsamtal i genomsnitt inom fyra signaler, skulle vi kunna sätta en tidsgräns på ett par minuter och ändå vara bland de bästa i branschen.
- Istället för att försöka hälla priserna i botten skulle vi kunna göra som andra leverantörer - ta rejält betalt och anställa mer personal. Talade t.ex med en person i dag som först köpt ett SPCS-system och haft kostnader för detta system på cirka 20.000 kr - han fick inte igång systemet. Han hade därefter köpt ett Mamut-system (som numera var avstängt helt - hade inte förlängt serviceavtalet á 5.500/år) - kostnader för det systemet var ytterligare 25.000 kr. Detta bara ett exempel - vi får liknande varje dag. Jo det är också en modell. Nu ska det företaget börja använda UNI_BAS - kostnad 1.250:- kr. Hade vi fått in de belopp som andra tar in, hade vi säkert hunnit med att lägga ut en pdf på uppdateringar också.

Vi kan inte vara bäst på allt, men visst ska vi försöka klara även detta framöver.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-27 00:41
No, no, inte beklaga sig...det vinner man inget på.
Ta istället åt er av all kritik/åsikter och gå framåt. Ni har ett väldigt bra bokföringsprogram som självklart kan förbättras som allting annat. Att ni får så många foruminlägg visar ju att folk gillar programmet. Alla vill alltid ha förbättringar/ändringar oavsett vad man gör, men det är helt naturligt.
Ni gör så gott ni kan och hinner med det förstår vi. Fortsätt så.
Ha det gött
 Skrivet av:  Cataya IP: 78.69.235.188



Svar: Uppdateringar ?? 2009-04-27 16:45
Kanske skulle det gå att förebyggande skriva om frekventa problem som uppstår hos oss användare. Antingen något special i programmet, men kanske främst vanliga användarfel. På så vis skulle ni kanske få färre samtal till supporten, vilket skulle skapa tid att skriva detta enkla nyhetsbrev.
Bara som ett tips och fundering.

// Johan
Nöjd användare
 Skrivet av:  Johan IP: 217.213.116.141



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-07 13:28
"Flexibilitet. Vi är extremt lyhörda för våra kunders behov. Många av alla de förträffliga funktionerna i våra system har tillkommit efter önskemål från någon av våra kunder."

Så här står det på er hemsida, ni kanske vill leva upp till det?
 Skrivet av:  Måns IP: 81.235.135.206



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-09 13:30
Jag kan bara hålla med. Jag har tittat igenom de flesta filmerna och Unicell verkar egentligen motsvara vad jag söker men allt känns så taffligt. Nu är taffligheten inte specifik för Unicell utan verkar generell för svenska ekonomi- och administrativa program för Mac (jag har bara bokfört, men 1997 började jag använda något som hette Bokföring, om jag minns rätt, sedan MacHogia och senast 1stOffice och taffligheten har varit genomgående).

Sedan finns det synpunkter som är lite mer specifika för Unibas. Kan dela upp dem i två kategorier, tekniska problem resp beslut Unicell naturligtvis har, som produktägare, sin fulla rätt att fatta men varför ta dåliga beslut när man kan fatta bra beslut?

Tekniska problem
* Herregud, skilj på data och tillämpning. En databasfil ska _inte_ sparas i programkatalogen utan på en plats i filsystemet avsedd för dokument.
* Köpproceduren är halvt obegriplig och helt ostandard. Ge mig ett webformulär där man anger kreditkortsnummer, Paypal-konto eller en direktöverföring från mitt bankkonto (jmfr hur det fungerar att fylla på kontantkort till mobilen). Ni arbetar med ett ekonomiprogram - då borde inte köpproceduren vara något som stjälper!
* Åtminstone i min version av Unibas och på Mac OS X 10.5.6 saknas det två menyer, mellan Edit och Testföretaget resp Testföretaget och Hjälp. Det kanske är avsiktligt men: taffligt. Återigen, vad ska man tro som kund? Det händer ju att program krånglar och menyer blir inaktiva och det är ju vad man intuitivt tror har skett här.

Konstiga beslut hos Unicell
* Tydligen får man inte ens ut buggfixar om man inte har ett serviceavtal (rätta mig gärna om jag har fel) med motiveringen att de inte kan arbeta gratis. Eeh? Har programmet buggar så har ni inte levererat den utlovade produkten. Jag kräver inte att få ny funktonalitet gratis men om tex en säkerhetsuppdatering av OS:et en vecka efter att man köpt programmet leder till att det slutar fungera är det orimligt att det inte ingår en fix.
* Marknadssegmenteringen!?!? Mini kostar 750:-/kalenderår (säljer ni mycket på hösten med den modellen?) medan Bas kostar 1250:- i engångskostnad. Är det inte troligt att om man har väldigt enkla behov vill man inte betala löpande medan man om istället har en lite mer omfattande verksamhet inte har några invändningar mot en mer hyrlik prismodell?

Unicell verkar egentligen vara vad jag vill ha men ovanstående gör att jag tvekar inför att bli kund hos dem (men inte inför produkten. Det är alltså ungefär som Saab - bilarna är säkert helt ok men i dagsläget vill man inte bli Saabkund ändå).

NB: jag arbetar själv som utvecklare fast av system av en helt annan dignitet (sitter sedan något år på ett projekt med ett CRM-system där ett några miljoner kunder i Sverige inom några olika bolag inom samma koncern hanteras). Det är klart vi har helt andra resurser än Unicell men grundläggande principer som att skilja på data och tillämpning eller att använda standardprocedurer (Unicells köpprocedur känns som ett nyuppfunnet, fyrkantigt, hjul) är inte en resurs- utan en attitydfråga.
 Skrivet av:  sergej IP: 130.237.161.173



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-09 14:35
Tack Måns och Sergej,
Först Måns - Vi är extremt lyhörda för våra kunders behov!!! MEN, det får absolut inte innebära att vi gör ALLT som ALLA kunder begär. UNI_BAS är ett program som är gjort för att det ska vara enkelt att hantera. Om vi lägger in allt som alla begär - då är det till slut INGEN som vill ha UNI_BAS eftersom enkelheten då försvinner. Sist men inte minst är det förstås alltid vi som avgör vad som ska läggas in i programmet.

Sergej: Det gläder mig att du inte har ett enda påpekande som gäller själva funktionen i UNI_BAS. Jag brukar säga om mig själv att jag är en "obstinat jäkel". Om jag inte hade varit det, då hade vi säkert suttit med ett UNI_BAS som skulle se ut precis som alla andra program med debet och kredit. Jag gav mig tusan på att det måste finnas ett annat - bättre och enklare sätt att bokföra. Det var min envishet, mitt rebelliska tänkande och min avsaknad av rädsla för att göra något annorlunda som förde fram till bokföringstekniken som är helt unik i UNI_BAS.
I många situationer är ovanstående till fördel, men kan förstås också i vissa sammanhang ses som en nackdel:
Segej, Du skrev "Herregud, skilj på data och tillämpning...". Och jag går en annan väg. Ett program ska inte nödvändigtvis spridas ut som gödsel i datorns alla hörn. En mapp - ett program. Håll ihop alla programdelar i en mapp. Rätt eller fel så ser jag på detta.
"Köpproceduren är halvt obegriplig". Många är tveksamma till att använda kreditkort över internet. Vi har löst det så att man laddar ner programmet. Registrerar sin beställning och skickar sedan in pengarna. Detta har fungerat för de snart 10.000 kunder som vi har.
Sergej, jag skulle vilja rätta dig angående din idé om buggfixar. Du har förmodligen läst något inlägg här på forum från en användare som inte fått igång sitt program efter ett fel på datorn. Om någon kastar bort eller på annat sätt inte tar tillvara på en köpt produkt, är det då säljarens plikt att förse köparen med en ny produkt och tillhandahålla gratis installationhjälp varje gång detta inträffar?
Marknadssegmentring. Jag håller fullständigt med om att betalmodellen för UNI_BAS MINI är helt uppåt väggarna tokig. Vi tycker inte ens att UNI_BAS MINI är ett bra program - där finns alltför många begränsningar. Den enda anledningen till att UNI_BAS MINI finns i vårt sortiment är för att erbjuda en rimlig möjlighet att jämföra UNI_BAS standard med VISMA/SPCS taffliga försök att plagiera UNI_BAS. Idén till alla tokiga begränsningar i UNI_BAS MINI kommer från VISMA SPCS enskild firma. Den fullständändigt vrickade prissättningen på UNI_BAS MINI är ett påfund från VISMA-SPCS. Bara genom att sätta samma vrickade pris på UNI_BAS MINI kan våra kunder jämföra priset på UNI_BAS standard kontra SPCS enskild firma. Vi älskar inte den situationen att vi måste göra dessa jämförelser, men VISMA har tvingat oss dithän. Mitt råd - glöm MINI - köp UNI_BAS standard.

Slutligen Sergej. "Unicell verkar egentligen vara vad jag vill ha men ovanstående gör att jag tvekar inför att bli kund hos dem". Det som gör att Du vill ha UNI_BAS är att vi har vågat vara annorlunda när vi har skapat UNI_BAS. Samtidigt tvekar Du att bli kund hos ett företag som vågar att vara annorlunda. Vi kommer förmodligen alltid att vara lite annorlunda - lite före andra leverantörer. V kan inte få alla att välja oss som leverantör, men hellre avstår vi från en affär än att gå tillbaka till en DEBET/KREDIT-tillvaro. Vilket i slutändan innebär att vi tappar de kunder som vill att ett bokföringsprogram ska se ut som det alltid har gjort.

Och så var det detta med forum. Antingen är vi tokiga som sticker ut huvudet på detta sätt - eller så är det så att andra leverantörer har så mycket skräp i bagaget att de inte vågar öppna väskorna.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-09 15:02
För övrigt, beskriver något av videoklippen hur man lägger upp återkommande fakturor (abonnemang och liknande alltså)? Har för mig att jag såg något om det men nu hittar jag det inte.
 Skrivet av:  sergej IP: 130.237.161.173



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-10 22:29
För övrigt visade det sig (vilket egentligen inte var överraskande) att hårdlänkar fungerade bra om man vill placera själva databasen någon annanstans än i programmappen (och därigenom få den att ingå i ens reguljära säkerhetskopieringsflöde. Säkerhetskopieringen är fö en funktion jag tycker ni borde kunna ta bort och lägga resurserna på något annat som efterfrågats).
 Skrivet av:  sergej IP: 130.237.161.173



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-17 21:33
Hej Sergej,
Jag blir lite orolig när du säger att du jobbar med CRM-utveckling åt ett företag som handskas med "några miljoner kunder i Sverige". Det får mig direkt att tänka på HM-Club eller kanske IKEA-family...

Du anser till att börja med att i stort sett alla svenska ekonomiprogram är taffliga i synnerhet och Uni-Bas i synnerhet.

Nåväl, du om någon borde förstå att man inte kan ta bort säkerhetskopieringen. Jag förstår att i ditt jobb sparas hela tiden filerna löpande i en eller flera oberoende servrar. CRM, ERP,SAP, SCM, förkortningarna och tillämpningarna varierar år från år men du gör ändå gällande att Unicell inte skulle kunna skilja på data och tillämpning och grundläggande principer. Du ondgör dig också över avsaknaden, enligt din åsikt, standardprocedurer.

En sådan standardprocedur är tydligen Unicells köpprocedur som du hängt upp dig på. Du förordar istället kortbetalning, vilket får mig att inse att du förmodligen arbetar på något sådant företag, typ VISA eller Mastercard.

Personligen betalade jag mitt Uni-Bas med faktura som också finns som alternativ, men jag har inget emot Unicells köpprocedur i sin helhet heller. Själv har jag Uni-Bas i två stationära datorer samt två laptops. Säkerhetskopieringen fungerar ypperligt och jag använder mitt USB-minne för att föra över filerna mellan respektive dator.

Jag tror att du ska försöka tänka dig in i vilka kunder som använder Uni-Bas och kanske komma ner till verkligheten. Jag begriper inte riktigt heller vad du vill med ditt inlägg? För mig ser det bara ut som ett uttryck för allmän kverulans.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.148.7



Svar: Uppdateringar ?? 2009-05-17 21:35
Liten rättelse ovan!

Det ska vara "taffliga i allmänhet och Uni-Bas i synnerhet"
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.148.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =