Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Textrader 2009-04-10 12:11
När man bokför ett verifikat så skriver jag in div. poster i textrutan. Jag går ner till ny rad med ctrl/enter och skriver nya poster, allting kommer med på bildskärmen. Jag sparar sedan verifikatet och när jag sedan går in på "Spåra verifikat" och gör en utskrift av det aktuella verifikatet, då är det enbart den första postraden som jag skrev in i textrutan, som skrivs ut. Denna postrad skrivs dessutom ut på samtliga poster.

Var tog de andra inskrivna posterna vägen?

Mvh Åke
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.144.148



Svar: Textrader 2009-04-10 16:57
- Gå in på Rapporter/Bokföring/Spåra verifikat - klicka på en verifikation och Du ser alla rader på skärmen.
- Tryck på skriv ut - och alla rader skrivs ut.
- Gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra verifikat - välj verifikationen och där ser Du alla rader och kan dessutom redigera dessa.
På dessa 3 ställen ser man alla rader - på andra ställen ser man bara den översta. I ändra system kan man ofta bara ha en rad per verifikation och då behöver man inte sakna de övriga tusentals rader man kan ha i UNI_BAS (32000 tecken är max).

I andra system sparas oftast kontonamnet på raden om inte annat anges. I UNI_BAS sparas istället verifikationstextens första 80 tecken på varje veifikatrad. Det finns goda skäl till att vi inte alltid gör såsom andra. I detta fall är förklaringen:
Gå till Rapporter/Bokföring/Spåra konto - klicka på ett konto med transaktioner. Eller kriv ut en huvudbok. Tänk hur intelligent det vore om det på varje rad står namnet på det kontot som Du just klickade på. I UNI_BAS står det istället "Inköp kontorsmaterial" eller vad Du nu själv skrivit som verifikationstext. Lite mer intelligent information.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222



Svar: Textrader 2009-04-12 09:17
"- Gå in på Rapporter/Bokföring/Spåra verifikat - klicka på en verifikation och Du ser alla rader på skärmen."
Stämmer!

"- Tryck på skriv ut - och alla rader skrivs ut."
Stämmer ej!!

Precis som Åke får jag endast första raden.
Vad gör vi för fel?
 Skrivet av:  Tore IP: 217.211.41.163



Svar: Textrader 2009-04-12 22:18
Gå till Rapporter/Bokföring/Såra verifikat. Klicka på en verifikation och tryck på "Skriv ut".
Här händer följande:
Första raden skrivs ut fram till första radmatningen. Därefter skrivs nästa rad ut fram till nästa radmatning etc etc. till dess att alla rader skrivits ut.

Om deet skulle vara så att verifikationstexten saknar radmatningar (hela texten är en obruten rad) då skrivs bara den raden ut. Men bara så många tecken som får plats på en utskriftsrad. Det är antalet radmatningar som avgör antalet rader som skrivs ut. Men på skärmen syns alla rader helt bortsett från eventuella radmatningar.
Kanske inte helt bra, men detta är i alla fall förklaringen och hur som helst har jag inte sett något annat bokföringsprogram som kan hantera så långa eller längre verifikationstexter som UNI_BAS kan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222



Svar: Textrader 2009-04-13 21:00
Hur åstadkommer man radmatning till printern?
ctrl + Enter ger ny rad på skärmen men påverkar inte printern.
På skärmen synd 2 skilda rader, men endast en skrivs ut på printern.
 Skrivet av:  Tore IP: 217.211.41.163



Svar: Textrader 2009-04-17 12:06
Dags att återaktivera...
Jag har mailat PDF-filer som visar att det INTE fungerar som UNICELL svarat (eller så har jag missuppfattat något, förstår bara inte vad)
 Skrivet av:  Tore IP: 217.211.41.163



Svar: Textrader 2009-04-19 00:41
Om man skriver på första textraden och sedan fortsätter, så initierar programmet ny rad automatiskt. Dessa rader kommer då med. Lite konstigt att det inte går att skriva "bindestreck" i texten. En bugg kanske?
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.164.159



Svar: Textrader 2009-04-19 13:04
Vadå "sedan fortsätter"?? Jag har också haft problem med -, bindestreck, men det verkar nu fungera (ver 2009-04-13)
 Skrivet av:  Tore IP: 217.211.41.163



Svar: Textrader 2009-05-08 19:03
Jag har samma problem. Endast översta raden skrivs ut i det grå fältet ovanför konteringen. Någon som löst problemet än?
 Skrivet av:  Carl IP: 83.254.67.183



Svar: Textrader 2009-05-08 22:58
Det finns ett sätt att kommunicera mellan olika bokföringsprogram - det så kallade - SIE-formatet.
Man kan med hjälp av SIE skicka sin bokföring till sin revisor som sedan kan läsa in bokföringen i sin dator. Ett lovvärt initiativ, men med stora brister.
En av bristerna är att formatet inte tillåter +tecken och inte heller -tecken i verifikattexten. Därav denna "bugg".
Det är inte UNICELL som ligger bakom SIE-formatet och därmed denna "bugg". Däremot ha ett stort företag (SPCS) varit en av de ledande företagen bakom detta föråldrade format.
SIE-formatet kan inte heller hantera verifikationstexter som är längre än 80 tecken.
SIE-formatet kan inte heller hantera en verifikationsrad som är ändrad och därför inte ska räknas med i bolföringen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84



Svar: Textrader 2009-05-14 09:45
Jag personligen tycker detta med SIE-filer är väldigt överreklamerat. En seriös revisor begär fortfarande in bokföringsunderlaget i pärmar och har sedan anställd personal som granskar. Revisorns uppdrag idag ligger närmare Skatteverket än klienten. Men som vanligt är det klienten som får betala.

Gudskelov är inte alla revisorer "SIE-fixerade", utan verifikationslistor och huvudbok fungerar alldeles utmärkt i dessa sammanhang. Revisorernas debitering börjar mer och mer närma sig samma nivåer som en annan "kartell", nämligen Advokatsamfundet. Detta betyder att revisorskostnader för ett litet bolag med några anställda, lätt kommer upp i sex-siffriga belopp.

För närvarande pågår flera utredningar om lättnader i bolagslagen när det gäller bl.a. auktoriserad revisor. Självklart motsätter sig Revisorsamfundet detta och vi får se hur det slutar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.175.75




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =