Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Verifikationsnummer 2009-03-30 10:56
Hej!

Bokföringsåret 2008 valde jag att det första verifikationsnumret i bokföringen skulle vara 80001, sedan 80002 osv. När jag nu ska bokföra för år 2009 vill jag att verifikationsnumrena ska börja med 90001, men jag hittar inte längre var jag kan ställa in detta?!
 Skrivet av:  Milla IP: 213.100.43.177



Svar: Verifikationsnummer 2009-03-30 16:56
Man kan bara välja nummerserie en gång - när man startar sin datafil.

Det finns säkert en god förklaring till att du inte vill att verifikationsnumren ska börja på 1 varje år.

Om din förklaring inte är så god, kan man kanske tänka på att om Du låt oss säga har 3000 verifikationer varje år, så ska du ju skriva verifikationsnumret på alla dessa 3000 verifikat innan du sätter in dem i en pärm. Med din nummersättning får du då skriva 3000 st åttor plus ett antal nollor som du slipper om du börjar på 1 varje år. Ta fram en bunt papper (de räcker inte med 1 papper) och skriv 3000 åttor och ta tiden. Lägg sedan till ett par tusen nollor (ytterligare ett par pappersark). Det jag vill ha sagt är: Varför skriva fler siffror än du behöver?
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.177.222



Svar: Verifikationsnummer 2009-04-04 19:02
Är man lite "grön" på detta med kontering så kan det nog uppstå sådana här problem. Du hade säkert en bra idé till numreringen, men verkligheten blir annorlunda ibland mot vad man tänkt sig...

Uni-Bas har många funktioner som ska förenkla bokföringen. Oftast får man ett förslag av programmet och i nittionio fall av hundra så fungerar det för de flesta.

Vad jag tänkte säga var att du kan gå in på "Rapprter/Boföring/Spåra verifikat" Här kan du då klicka på resp. verifikat och sedan välja att skriva ut. Lite omständigt kanske, men det fungerar. Har du 3000 verifikat, så går det givetvis åt lika många ark papper och det tar ju både plats och är väl inte heller så bra ur miljösynpunkt. Men du sparar kostnaden för en hel del kulspetspennor... :-)

Lycka till!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.138.52




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 7 =