Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ingående balans 2009-03-26 03:21
Jag har ett bokföringsproblem som jag blir överlycklig av att få hjälp med! Jag ska föra in "ingående balans" för 2008. Det enda firman hade efter deklarationen 2007 är en enda inventarie. Vinsten skattades och togs ut osv. Så nu ska jag föra in värdet av inventarien i "ingående balans". Så nu är det detta som spökar:
”Summan av den totala ingående balansen skall alltid vara 0 (noll). Summan av alla tillgångar är alltid lika mycket som summan av alla skulder. Tillgångar förs in som ett positivt tal - skulder förs in som ett negativt tal (minus som förtecken).”
Hur exakt får jag ingående balansen att bli 0?
Jag skriver in inventariets dåvarande värde, 10´000kr på 1220, men sen???
Och rätta mig gärna om jag har fel! :) Mycket tacksam för svar!!!
Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: Ingående balans 2009-03-26 06:56
Du har ett inventarium i företaget. Det man ska tänka på är att företaget ALDRIG äger något. De tillgångar som finns i företaget tillhör företagsägaren. Detta betyder att företaget har en skuld till Dig och den skulden (eget kapital) för Du in som "motpol" till det Du registrerar som IB under tillgångar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222



Svar: Ingående balans 2009-03-26 21:35
Det är ett bra svar av Unicell ovan. Många ser sitt företag som en fristående enhet även när det gäller Enskild firma resp. Handelsbolag. Det enda i detta sammanhang som är fristående är ett AB som är en egen juridisk person. Handelsbolag är i viss mån fristående, men delägarna är personligt ansvariga.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.131.227



Svar: Ingående balans 2009-03-26 23:02
Tackar för snabbt och bra svar!!!
Nu TROR jag att jag har koll på det hela.... I klartext betyder väl detta att jag för in:

Konto 1220: 10´000kr (Maskiner & Inventarier)

Konto 2010: -10´000kr (Eget kapital, och alltså kreditera kontot med "minus" framför)

Vänligen rätta mig åter om jag har fel, för jag har verkligen försökt att ta reda på svaret till denna fråga, och de flesta är å nosar på det ni skrev men utan att komma fram till hur jag exakt ska kunna uppnå införingen i programmet, då de menar att inventariet i sig är "en skuld" till mig.
Slå gärna in sista spiken här så blir jag jätteglad och kan knappra vidare! :)

Mvh
Kristian
 Skrivet av:  Kristian IP: 83.251.43.7



Svar: Ingående balans 2009-04-23 11:44
Jag funderar också över bokföring av inventarier:
jag har bokfört inköpen på underkontot "årets nyanskaffning av inventarier" och ska tömma underkontot mot huvudkontot "inventarier". Hur dokumenterar jag omföringen? Tusen tack för svar om nån känner sig manad!
 Skrivet av:  Linda IP: 90.230.223.11



Svar: Ingående balans 2009-04-23 19:29
Hm, börjar nästan bli lite intressant.
Kontot "årets nyanskaffning av inventarier" fanns i den gamla kontoplanen 1810, 1820 för inventariekonto (den kontoplanen som kallades för "BASkontoplanen").
Det var en bra konstruktion, men finns inte med i den nya kontoplanen. Den konstruktionen byggde på följande:
Inventariekontot visar alltid inköpspris för de för detta år ingående inventarierna.
Kontot "Årets nyanskaffning av inventarier" visar de inventarier som införskaffat under året. Detta konto "töms över" till Inventariekontot vid bokslut.

I den nya kontoplanen (som man kallar för "BASkontoplanen" - vi kallar den för EUkontoplanen) bokför man inventarieanskaffning direkt på inventariekontot.

Oavsett vilken modell enligt ovan så har man kontot "Ackumulerade avskrivningar". Alla avskrivningar samlas på detta konto. Värdet av inventarierna på Inventariekonto motsvaras av Inventariekontot minus ackumulerade avskrivningar.
När man så småningom "utrangerar" ett förbrukat inventarium, för man över den ackumulerade avskrivningen till inventariekontot som då krediteras med den ackumulerade avskrivningen som ju ska motsvara inventariets inköpspris. Därmed är inventariet nollställt.

Inledningsvis var det fråga om ingående balans och där har jag redan gett ett svar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.180.84




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =