Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut 2009-03-25 18:21
Nu är det snart dags för bokslut och jag har några funderingar. Jag har skött den dagliga bokföringen och ska nu få hjälp av en konsult att göra deklarationen. Hon har inte någon erfarenhet från unicell och vill att jag ska skriva ut dom väsentliga papperna. Men vilka är det?

Och hur går man sedan tillväga för att göra färdigt bokslutet. Har läst om att vissa konton ska nollas. Hur gör man det. och vilka konton ska man göra det med?

Jätte tacksam för svar och tar gärna emot tips om vad det är jag ska göra mer i bokföringsprogrammet.
 Skrivet av:  Mia IP: 85.230.122.137



Svar: Bokslut 2009-03-25 21:43
Hej!

Om du tittar under knappen RAPPORTER och väljer fliken RAPPORTER, så kan du där välja bland funktionerna SPÅRA VERIFIKAT, SPÅRA KONTO, VERIFIKATLISTA, DAGBOK, HUVUDBOK och SALDOLISTA. Gör en utsrkift av de listor du får upp via dessa flikar. Du kommer inte att behöva all den information som finns där för att göra din deklaration, men det kan vara bra att ha det utskrivet första gången du deklarerar.

Den mest väsentliga informationen finns under funktionen BALANS-/RESULTATRAPPORT. Skriv ut båda listorna. Det är härifrån de flesta deklarationsuppgifterna tas.

Du skall också ta med dig SIE-filer. Redovisningskonsulter brukar gilla dem. Kolla vilket SIE-format som konsulten använder.

Konsulten kommer också att kunna hjälpa dig med hur vinst, MOMS och avskrivningar skall krediteras/debiteras relativt andra konton som t.ex "eget kapital". Dessa upgifter matar du in manuellt, det är oftast inte fler än att det är smidigast att göra på det sättet, jämfört med att strula med återimport av SIE-filer som konsulten varit och "joxat" i.

Du bör även använda den sökfunktion som finns här i forat. Använd sökordet "bokslut" så får du en hel del träffar där du kan läsa tidigare diskussioner i ämnet.

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokslut 2009-03-25 23:09
Tyrckfelsnisse var i farten
"Om du tittar under knappen RAPPORTER och väljer fliken RAPPORTER, "
skall självfallet stå
"Om du tittar under knappen RAPPORTER och väljer fliken BOKFÖRING,"

/ LB
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: Bokslut 2009-03-26 21:25
Hej Mia,
Du skriver att din konsult inte har någon erfarenhet från Unicell/Unibas! Alla bokföringsprogram är ganska lika när det kommer till bokslut. I princip är det bara att läsa balans och resultaträkning och sedan gå vidare med dispositioner. Det borde varje "konsult" klara av. Detta med SIE-filer ska man inte förstora upp och jag tror Lars har samma åsikt i sitt svar ovan, fast med lite ironi...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.131.227



Svar: Bokslut 2009-03-30 17:18
Tack för svar. Då vet jag hur det ska göras!
 Skrivet av:  Mia IP: 85.230.121.24




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 3 =