Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kreditera delbelopp av faktura 2009-03-21 17:13
Hej!
En av mina kunder vill byta en enklare produkt mot en mer avancerad, vilket jag har ett bytessystem för. Normalt sett så skickar kunden in den gamla först och sen skickar jag den nya mot postförskott.
Nu har jag en kund som vill behålla den gamla tills han fått den nya. Då skulle jag vilja ta ut fullpris för den nya och kreditera hnm en del av summan när jag fått in hans gamla. Nu undrar jag om jag kan göra en kreditfaktura på fakturan, men bara på en del av kostnaden?
Eller hur man i annat fall lämpligen gör.
 Skrivet av:  Anders Eriksson IP: 213.114.127.35



Svar: Kreditera delbelopp av faktura 2009-03-22 08:00
Precis så som Du skriver ska Du först skriva en ny faktura på den nya produkten. När Du får tillbaka den gamla krediterar Du den på vanligt sätt i UNI_BAS faktureringsprogram.

Förmodligen är fakturan på den första produkten redan betald - då kan man tyvärr inte längre använda den automatiska krediteringen under Rapporter/Kunder/Spåra fakturor. Gå istället till Registrera/Kundfakturor. Här finns nu 2 sätt:
- Antingen trycker Du på knappen "Ny/Kopia" längs ner. Gör en kopia av den gamla fakturan. Tryck sedan på knappen "Faktura" längst upp till vänster - den växlar då till "Kreditnota". Tryck därefter bara på "Skriv ut kreditnota" och allt är klart.
- Alternativt kan Du börja med att trycka på knappen "Faktura" längst upp till vänster och sedan registrera en kreditnota på samma sätt som man registrerar en faktura.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.187.222




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 4 =