Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

import 2009-03-20 12:41
Jag har importerat varor från Asien.
Jag har fört in varusumman under 4058, Inköp varor utland momsfri.
Under 5720 har jag fört in summan för Tull- och speditionskostnader.
Var för jag in införselmomsen ?????????????
 Skrivet av:  Wanja IP: 85.228.179.71



Svar: import 2009-03-24 23:37
Hej Wanja,
Såg att ingen har svarat på din fråga! Jag blir lite konfunderad av att du nämner inköp varor utland momsfri. Men OK, du köper alltså in varor från utlandet och på dessa är det ingen moms, men svenska staten vill förmodligen ha den istället? Din anlitade speditionsfirma har då förmodligen skyldighet att avkräva dig denna moms samt inbetala densamma till skatteverket. Det betyder att du bokför momsen på precis samma konto som du använder när du köper svenska produkter. Denna "införselmoms" får du sedan givetvis kvitta mot din vanliga försäljningsmoms!
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.133.174



Svar: import 2011-03-20 08:27
Införselmomsen ska betalas till tullverket, och vid inte alltför små sändningar tar speditören på sig jobbet att fixa detta, skyldigheten ligger hos importören.
Dock idag är det möjligt att köpa varor för belopp som av administrativa skäl inte kan hanteras på detta sätt. Saker "slinker igenom". Ett kuvert från Asien med 40 rostfria ringar, som kommer att guldpläteras här, kommer sannolikt inte att behandlas med tull eller moms av speditören, då värdet är sådant att det är olönsamt (50:-).
Jag har fått besked från tullverket och skattemyndigheten, att i detta fall struntar man i tull, under förutsättning att varan inte är belastad med antidumpavgift.
Jag ska då bokföra det som momsfritt inköp, och då jag sedan säljer, kommer staten ju att få sina 25% tillägg även på importvärdet.
Blir det större mängder småleveranser, så att de sammanlagt blir betydande belopp, ska man skaffa kredit hos tullen och deklarera, helst elektroniskt allt.
Detta enligt besked jag inhämtat.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 7 =